platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
företagsutveckling
Bra Mässor
köper del i Oxbridge Live Media.
föreningar som utvecklar världen
Göteborg
värd för Associations World Congress 2019.
På nytt uppdrag
Siri Wikander
blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels.
Awards
Vinstregnet
över Brunkebergstorg fortsätter.
utvecklande möten
Mjukvarukonferensen STEW
kommer till Malmö 2018.
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
RSS
rss_icon
Länkar
GBTA: Så används SMM-program i Nordamerika

"Strategic Meeting Management 2013" heter en nyligen publicerad rapport som har tagits fram av Global Business Travel Association, GBTA. Rapporten utvärderar läget för Strategic Meeting Management-programmen, SMM, i Nordamerika.

Frågorna ställdes till 335 personer inom GBTA i USA och Kanada under mars och april i år, för att utvärdera den ökande användningen av SMM-program och de fördelar och utmaningar företag möter när man satsar på dem.

I undersökningen kom man fram till att SMM-program allt oftare används av företag och organisationer. Över hälften (52 %) av de tillfrågade arbetar för företag som använder ett sådant program på plats eller har ett under utveckling.

Majoriteten av de svarande ansåg att deras företags SMM-program har gynnat deras organisationer så att de kan:

• Göra större kostnadsbesparingar (76 %)

• Effektivisera mötes- och eventprocesserna (76 %)

• Fördela resurser och ta tillvara besparingarna på ett bättre sätt (67 %)

 

Av de som svarade och inte har ett SMM-program, svarade 41 procent att de tror att företaget har ett sådant program inom de närmaste tre åren. Något som pekar på att  betydligt fler personer inser betydelsen av  de här programmen för sitt företags eller  sin organisations utveckling.

Trots växande acceptans svarade bara 37 procent av de tillfrågade att deras program har använts för att hantera företagets globala events. Det utgör samtidigt stora möjligheter för att fler ska använda strategiska mötesprogram, särskilt inom multinationella organisationer och företag.

Undersökningen fann också att stödet till SMM från företagsledningen är väldigt betydelsefull. Femtioåtta procent av de tillfrågade svarar att utan ledningens stöd lyckas inte programmen.

Tre av fem respondenter (59 %) från företag som inte har SMM-program idag, säger att utan ett initiativ från högsta ledningen så kan inga program varken påbörjas eller överleva.

– Mötesplaneraren måste visa företagsledningen vilka värden som tillförs. Förstår ledningen hur SMM-program kan hjälpa bolag och organisationer att få ut det mesta av sina möten och events ekonomiska planering är de mer benägna att kämpa för och utveckla programmen, säger Joseph Bates, vice vd för GBTAs undersökningar.

Att på ett professionellt sätt presentera fördelarna med SMM till företagsledning och därmed förbättra företagets möten, gör man enligt mötesplanerarna inom GBTA genom att använda alltmer data och analyser för att hantera sina möten.

Sjuttio procent av företag med ett SMM-program använder ny teknik för att samla in uppgifter för att kunna hantera sina program bättre. I vissa fall utvecklar man egna subprogram och tekniska genvägar för att samla in så mycket grunddata som möjligt. Bäst användningsområden för datainsamling inkluderar idag:

 

• Registrering av möten (79 %)

• Registrering av deltagare (75 %)

• Skapa och delge detaljerad rapportering (72 %)

• Förbättra budgetering, redovisning och därmed skapa bättre förutsättningar för uppföljning av mötet (69 %)

• Att bli bättre på att hitta lämpliga mötesplatser och anläggningar (60 %)

 

Kari Wendel, SMMC, senior director, SMM Strategy och Solutions, CWT Meetings & Events, som har sponsrat undersökningen, säger att vill man bli professionell när det gäller möten krävs en stor investering för många företag, och att det är orsaken till varför programmen används allt oftare.

– Vi har tekniken som möjliggör insamlandet av viktiga data som i sin tur är grunden för våra nödvändiga analyser. Men det är upp till mötesplanerarna att skapa en välgrundad, genomförbar beslutsbaserad berättelse på vad de insamlade uppgifterna säger oss.

– De ska dessutom kunna kommunicera värdet av det övergripande SMM-programmet till företagsledningen för att säkerställa stödet till att få fortsätta att utveckla programmen, säger Kari Wendel.