platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
företagsutveckling
Bra Mässor
köper del i Oxbridge Live Media.
föreningar som utvecklar världen
Göteborg
värd för Associations World Congress 2019.
På nytt uppdrag
Siri Wikander
blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels.
Awards
Vinstregnet
över Brunkebergstorg fortsätter.
utvecklande möten
Mjukvarukonferensen STEW
kommer till Malmö 2018.
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
RSS
rss_icon
Länkar
Offensivt Madrid satsar på kineser till sina kongresser

I Madrid har man en stark tro på att Kina har en stor potential för kunna skicka många kineser till kongresserna i den spanska huvudstaden. För andra året i rad är Madrid Visitors & Convention Bureau återigen med på CIBTM-mässan i en stor satsning.

Madrid Visitors & Convention Bureau har med sig flera partners till satsningen i Beijing. På mässan, som pågår den 17-19 september, presenteras Madrid under parollen "Madrid – här är det ett nöje att göra affärer”.

Madrids kommunfullmäktige ska visa stadens fördelar som en destination för incentive, konferenser, möten och events för kinesiska företag, och samtidigt fortsätta stärka arbetet staden satsat på under de senaste åren. Bland annat har man genomfört flera presentationer i Peking och Shanghai.

Kina anses i Spanien vara en av de mest blomstrande av alla tillväxtekonomier och beräknas generera cirka 100 miljoner turister år 2015. Många av dem är inte alls turister utan kunskapstörstande individer som vill lära mer på kongresser i Europa.

Kina är en marknad som prioriteras eftersom dess särdrag och utveckling kan ha en stor inverkan för Madrid som en destination. Under 2012 hade Madrid 62 195 besökare från Kina, vilket är plus 18,41 procent jämfört med föregående år. Dessutom finns det idag 221 direktflyg mellan Kina och Madrid per år.

Den spanska huvudstaden vill behålla och stärka sin position och närvaro på den asiatiska marknaden, och enligt ICCA-statistiken gick Madrid från sjätte till fjärde plats bland de största mötesstäderna när de passerade Barcelona och Singapore.

Antalet möten ökade med 56 procent jämfört med föregående år och nådde 17 538, av dem var 6 550 kongresser, en imponerande ökning med 140 procent.

I november genomför Madrid en fam-trip för de 15 största kinesiska resebyråerna tillsammans med Air China. Då presenteras  stadens viktigaste infrastruktur och mötesanläggningar, men också de speciella arenor, hotell och det transportsystem som är så viktigt vid stora internationella kongresser och företagsevent.

 

Bilden: Det moderna Madrid lyser allt starkare. Foto: iStock.