nyheter
viktiga möten
Klimatförändringar ger stora effekter för Östersjön
– lokala åtgärder och samarbete nödvändigt.
stora möten
Ytterligare ett fullspäckat år
på Karlstad CCC.
Omvärldsanalys
Resandet i världen
ökade kraftigt under 2017.
Jubileum
Svenska Mässan
fyller 100 år.
på nytt uppdrag
Didier Scaillet
ny vd för SITE och SITE Foundation.
forskning skapar möten som skapar kunskap
Mittuniversitetet
blir partner i Treesearch.
på nytt uppdrag
Maria Larsson
ny CFO för AccorHotels Europa.
Hållbarhet
Så kan transporter flyttas
från lastbil till tåg.
möten skapar event event skapar möten
Mötesforum kring evenemangssäkerhet
till Halmstad.
Framtiden inbokad
Första kongressen värvad
SeaU i Helsingborg.
RSS
rss_icon
Länkar
Kinesisk investering kan snabba på höghastighetsbanan

"8 million city" är ett spännande projekt som handlar om att knyta samman Olso och Köpenhamn och därmed även dra in Göteborg som mellanstation. Det handlar om "innovation och cooperation", och det handlar i hög grad om ett höghastighetståg mellan städerna.

De beräkningar som hittills är gjorda pekar på en investeringskostnad på cirka 100 miljarder kronor för svensk del för en upphöjd bana byggd på pelare. Snabbtåget är tänkt att kapa restiden mellan den norska och danska huvudstaden till i allra bästa fall 2 timmar 30 minuter.

På ett seminarium  i Stockholm i förra veckan steg det statliga kinesiska byggbolaget China National Machinery Import & Export Corporation, CMC, fram med ett förslag om att stå för finansieringen av projektet.

En annan tänkbar finansiär skulle kunna vara den norska oljefonden som är god för knappt 4 300 miljarder svenska kronor, och bland annat har köpt in sig i Eurotunneln mellan England och fastlandseuropa.

Inga beslut är fattade men på Region Skåne är man optimistisk och i Göteborg säger kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén (S), att infrastruktursatsningen är av avgörande betydelse för Göteborgs utveckling.