platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Swedish Lapland
Skellefteå Airport
får pris som Årets Möjliggörare.
på nytt uppdrag
Stellan Eriksson
ny ekonomichef på MCI.
företagsutveckling
Bra Mässor
köper del i Oxbridge Live Media.
föreningar som utvecklar världen
Göteborg
värd för Associations World Congress 2019.
På nytt uppdrag
Siri Wikander
blir ny Director of People Growth på Scandic Hotels.
Awards
Vinstregnet
över Brunkebergstorg fortsätter.
utvecklande möten
Mjukvarukonferensen STEW
kommer till Malmö 2018.
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
RSS
rss_icon
Länkar
Sverige ett av få länder med tillväxt för utländsk turism
Sommaren 2009 innebar en mycket positiv utveckling när det gäller antalet utländska besökare till Sverige. Med ett plus på 8,7 procent ligger Sverige förmodligen bäst till i jämförelse med andra länder i Europa.

Tillväxtverket offentliggjorde idag sommarens officiella övernattningsstatistik för utländska övernattningar på hotell, stugbyar och vandrarhem.

- Den första orsaken är att svenska destinationer och upplevelser som attraherar en internationell målgrupp har blivit allt bättre och har nu nått det vi kallar för exportmognad. De står sig väl i den internationella konkurrensen där ute, säger Thomas Brühl, vd för VisitSweden.

– I Danmark har vi lanserat Sverige som danskarnas andra hemmamarknad och det har givit ordentlig effekt. Här ser vi tydligt vilken skillnad ett nära samarbete mellan många aktörer inom både offentlig och privat sektor i södra Sverige gör när vi knyter ihop deras olika erbjudanden med smarta, digitala marknadsföringslösningar i många kommunikationskanaler, säger Thomas Brühl. Ökning av dansk turism somaren 2009 är hela 50 procent.

– Ökad tillgänglighet till Sverige genom fler direktflyg är en tredje bidragande orsak till den positiva utvecklingen och sist men inte minst har den gynnsamma kronkursen på senare tid skapat grädde på moset för utländska besökare i Sverige – det är idag billigt att vara turist i vårt land jämfört med många andra länder, menar Thomas Brühl.

Privatresande och utländska besökare gav rekordvolymer
Under sommaren 2009 ökade volymerna på svenska hotell, stugbyar och vandrarhem med 5,6 procent och hamnade därmed över förra årets rekordnivåer. De utländska besökarnas övernattningar ökade med 8,7 procent. Även svenskarnas inhemska övernattningar ökade.

Trots rådande lågkonjunktur visar sommarens höga volymer att privatresandet och besökare från utlandet kan bidra med både exportintäkter och sysselsättning. Ökad marknadsföring i våra grannländer och en svag krona har bidragit till en växande ström av utländska besökare. Valutasituationen ger dock bara en kortvarig effekt och är inget som på sikt kan stärka turismen eller den svenska turistnäringen.

Totalt genererade sommaren 11,5 miljoner övernattningar på hotell, stugbyar och vandrarhem. Förutom de nordiska närmarknaderna som ökade med nästan 25 procent ökade den inhemska marknaden med 4,5 procent. De utomeuropeiska marknaderna tappade 1 procent under sommaren (juni - aug).

Boendeintäkterna ökade med totalt 4,6 procent. Störst ökning hade Västra Götaland, där intäkterna ökade med 53 miljoner kronor, följt av Skåne som ökade med nästan 31 miljoner kronor. För hotellen, som står för cirka 88 procent av de totala boendeintäkterna under sommaren, ökade antalet sålda rum med tre procent men logiintäkten per sålt rum minskade med 0,7 procent.