Per Welinder är vd för destinationsbolaget Visit Lund sedan ett år. En av hans uppgifter för arbetet framåt är att skapa den mötes- och eventanläggning som staden, och inte minst universitetet, behöver.

Per Welinder säger att han ”har drivit frågan rätt hårt om behovet av en större scen, och vi har nog fått gehör för att vi behöver en kapacitet på upp till 2 000 platser. Julius Malmström, en av landets tyngsta nöjesarrangörer, är en av dem jag har pratat med och han betonade att det finns gott om lokaler för runt 1 000 personer. Men i spannet direkt ovanför är det tomt.”

”Här i Lund får vi till exempel efterlängtade The Loop uppe på Brunnshög som kommer vara perfekt för upp till 1 000 personer. Sen finns det Malmö Live och anläggningar i Helsingborg i den storleken. Så för Julius Malmström och andra producenter händer det inte jät­temycket, bara att man får en lika stor lokal till.”

Per Welinder forstätter: “Men med en anläggning för uppemot 2 000 platser skulle det bli en egen nisch eftersom det inte finns någon sådan mötesplats i Skåne idag. Och då finns det en kategori artister för vilka den salen då är den enda lämpliga. Där kan en artist som till exempel Bryan Ferry bli aktuell, och rätt många andra.”

Per Welinder har sin bakgrund inom marknadsföring, kommunikation och entreprenörskap. Han har bland annat varit kommunikationschef för Malmö FF och har sedan 2014 utvecklat svensk elitfotboll genom att vara ansvarig för digitaliseringen av Allsvenskan och Superettan.

I Visit Lunds uppdrag ingår bland annat att värva, utveckla och genomföra publika event, men också att attrahera fler kongresser och möten till staden.

”Visit Lund är platsen för evenemangslivet här. Vi har kunskaper om lokaler, förvaltningar och organisationer. Så vi ska samla idéer, kanalisera dem och se till att det blir ett genomförande här.”

Visit Lund omsätter drygt 20 miljoner kronor, och till det lägger man in den så kallade evenemangspotten med två miljoner kronor.

”Det är bara två miljoner kronor, men det gick från noll till två miljoner, vilket är en väldigt stor skillnad.”

Per Welinder berättar att det är Visit Lunds uppgift att uppvakta näringslivet. Visit Lund vill dubbla evenemangsstödet tillsammans med näringslivet och det är ett projekt som pågår just nu.

”Vi har tecknat de första avtalsförklaringarna utifrån modellen Världsklass Uppsala. Vi kör exakt samma upplägg som dem, fast här. Vi siktar på upp till 20 företag som går in med pengar så att vi kan se till att det händer mer i Lund.”

”När vi gör en rollspelsfestival ska  det vara den bästa”

”Ska du göra ett arrangemang kan du söka pengar från evenemangspotten kanske för att göra eventet större. Tanken är att Visit Lund ska fungera som en blåsbälg, eller att kunna lägga på mer ved på brasan för att göra mötet lite större.”

Per Welinder förklarar att det är en del av bakgrunden till varför man bildade bolaget. Man tog en del från kultur och fritid, flyttade biljettbyrån, tog med eventavdelningen, turistbyrån och Lund Convention Bureau, vilket blev Visit Lund och så rekryterades Per Welinder till vd-jobbet.

Visit Lund är idag organiserat utifrån fyra avdelningar: Värva, värdskap, genomföra och kommunikation. När det gäller värva har Lund Convention Bureau lagt till fler kompetenser och förvärvar utöver kongresser och konferenser även festivaler, idrotts- och musikevenemang.

Den gamla turist- och biljettbyrån arbetar med information, marknadsföring och biljettförsäljning, men ska också leverera värdskap vid evenemang eller festligheter i kommunen.

”Det tredje benet är den gamla evenemangsavdelningen vid kultur- och fritidsförvaltningen. Hos oss genomför de alla typer av evenemang, både på uppdrag av de olika förvaltningarna och egna initiativ.”

Den avdelningen står för välkända event som Sommarlund, Kulturnatten, Litteralund och Vinterlund. Men även Skördefesten, Biosfärfestivalen och nya satsningar som rollspelsfestivalen Lund 1922.

Kommunikationsavdelningen har bildats för att stötta de andra tre enheterna i deras arbeten. Här ligger hemsidor, appar, nyhetsbrev och sociala medier tillsammans med marknadsföringsmaterial, broschyrer och reklamkampanjer.

Utöver evenemangsstödet har Visit Lund haft ett samarbete med Event in Skåne.

”Om ett projekt kvalar in för vad de har för regler kontaktar vi dem, presenterar projektet och sedan hjälper vi arrangören att även söka pengar från Event in Skåne eller Region Skåne.”

”Vi har haft ett väldigt bra samarbete med dem. Problemet för vår del med Event in Skåne är att deras verksamhet bygger mycket på att man ska locka folk till regionen. Det är ju därför man ska lägga skattepengar där.”

”Tanken är att Visit Lund ska fungera som en blåsbälg för att göra  eventet lite större”

”Tittar du på en stad som Lund utifrån våra förutsättningar, gör vi succé när vi lockar hit människor från grannkommunerna. Det är klart att det inte alltid är lätt för oss att peka på de tydliga effekter som Event in Skåne vill ha. Det vill säga: ’Vi fick 4 000 danskar att åka över bron för att se en innebandyfinal.’”

Per Welinder säger att tack vare att Visit Lund bildades som bolag har Event in Skåne fått större förståelse för hur Lund tänker.

”Vi har ändå hittat många olika samarbeten, och just i år har vi slagit rekord i antalet gemensamma projekt. Det är väldigt roligt.”

Ett exempel är ornitologikonferensen. Sveriges ornitologer ska samlas i Lund, och för första gången någonsin har arrangören fått frågan: ”Men kan ni inte ha lite föreläsningar för allmänheten?”

”Det blir fulla hus med människor som gillar fågelskådning. Lund är ju en fantastisk kommun för det i och med att vi har Vombsjö-sänkan och biosfärområdet där.”

Enligt Per Welinder ska Lund inte bara jaga de stora evenemangen som redan från början attraherar många människor.

”De stora eventen kommer vi mer sällan att kunna vara med på. Men det som faktiskt sker kan bli allmängods eller intressera fler personer. Och då kan vi pumpa upp där och använda evenemangspotten eller Event in Skåne för att få eventet att bli lite bredare och mer publikt.”

”Kan vi gå på djupet när det gäller innehållet i till exempel ornitologimötet, kan Lund vara den roligaste staden att besöka för där tar man ’mitt’ intresse på allvar.”

När det gäller storlek och infrastruktur kan Lund inte konkurrera med Malmö, och då ska man inte göra det. Här tror Per Welinder att han kanske tänker lite annorlunda än många andra.

”Jag vet inte om det är så, men jag tror att alla tittar på de största eventen. Sedan anpassar man sig och gör ungefär samma sak utifrån den infrastruktur du har.”

Per Welinder, som har hållit på med fotboll och sport och tävlat i hela sitt liv, är inte intresserad av att vara näst bäst.

”När man väl gör någonting vill man vara bäst. Så när vi gör en rollspelsfestival ska det vara den bästa. Då kommer vi att lyckas, men bara i den målgruppen.”

Frågeställningar som Visit Lund ska jobba med är ”Vad har vi från Lund och hur lyfter vi fram det? Hur skapar vi stolthet genom att lyfta allt fantastiskt som Lund kan erbjuda?

”Det är frågor vi ska arbeta med, skapa evenemang kring och av. Vi har stora förutsättningar att utveckla Lund till en stad som många vill komma till.”