När Karin Mårtensson flyttade hem från Spanien efter att ha arbetat för Spies Rejser i tolv år kom hon till Göteborg där hon fick jobb på Scandinavium.

Så småningom blev hon arenachef och arbetade där i 17 år innan hon år 2007 blev vd för Malmö Arena. Idag har Karin Mårtensson 34 års erfarenhet av att arbeta med stora evenemang på arenor. Karin Mårtensson har varit med från första spadtaget inför bygget av Malmö Arena. Och hon har varit med och format organisationen som driver arenan.

Julius Malmström är länken till att jag värvades till Malmö Arena. Han känner Percy Nilsson. Jag kom hit när vi skulle sätta spaden i jorden. Ibland får man nypa sig i armen och se vad vi har idag.”

Den skånske byggherren Percy Nilsson hade pratat med Julius Malmström, som då var en av arrangörerna på Scandinavium, att han ville bygga en arena i Malmö.

”Det är så himla roligt att vi har kvar visionsritningarna som Malmö stad tog fram. De visar hur man räknade på hur Hyllie skulle se ut tio, tjugo år senare. Percy Nilsson hade visionen av vad det skulle bli av Hyllie, och han var inte fel ute precis.”

Idag bor det drygt 3 000 människor här, och omkring 8 000 personer har sin arbetsplats i stadsdelen. På sikt ska Hyllie bli lika stort som Trelleborg.

Sedan några år är Karin Mårtensson ordförande i Destinationssamverkan i Malmö stad. Hon säger att det är en typisk Malmöidé där de har samlat drygt 85 medlemmar från besöksnäringens olika kluster. Målet är att vara en tydlig och stark samarbetspartner till Malmö stad i de här frågorna. Staden finansierar 30 procent och 70 procent finansieras med medel från medlemmarna.

”Malmö är en stor stad, men inte större än att vi kan samverka. Ena gången vinner Malmö Live en bid, en annan gång är det Malmömässan och sedan vinner vi något. Och ibland med stöd och support från Event in Skåne. Det är bra för Malmö och då gläds vi med varandra. Det är samverkan, samverkan, samverkan som ska ta oss framåt.”

Och framåt pratar Karin Mårtensson gärna när det gäller arrangemang som ska äga rum år 2026 och 2027. Långa ledtider är självklara när vi pratar om stora projekt som kräver långa bygg- och nedtagningstider i arenan.

”Nu ska vi först återställa de projekt som på grund av pandemin blev framskjutna och genomföra dem. Det som tidigare kanske hade två års framförhållning har nu ett år. Det är ett tecken på att allt är så mycket mer osäkert runt omkring oss. Vad vi än gör så måste vi ha en plan B om det blir restriktioner igen.”

”Titta bara på hur många evenemang som vi har fått hit genom att Malmö stad och Event in Skåne har medverkat”

Karin Mårtensson berättar att Malmö Arena har haft en riktig omstart. Även om några personer blev uppsagda hösten 2020, fick de lov av ägaren Percy Nilsson att behålla så gott som alla medarbetare.

”Ambitionen var att vi skulle behålla den fina familjekultur vi har skapat här. Så det fick kosta pengar, men det är vi väldigt glada för idag.”

”Det innebar att vi kunde börja om där vi slutade, med samma know-how, samma erfarenheter och på samma sätt. De flesta nyckelpersonerna har bara tagit vid där vi lade ner år 2020. Men de som står på andra sidan, de som ska ta hit evenemangen, där känner jag att det är mycket mer korta puckar.”

Under pandemin har Malmö Arena tillsammans med Event in Skåne och Malmö stad värvat flera stora evenemang. Några av dem är esporteventet League of Legends European Championships Summer Final, handbolls-VM i januari 2023, bordtennis-EM i september nästa år liksom innebandy-VM 2024.

”Vi har använt tiden under pandemin till att spana in i framtiden efter de riktigt stora evenemangen, och det håller vi fortfarande på med. Vi tittar bland annat på musikevenemang och hur de kan komma att se ut.”

Karin Mårtensson säger att det inte är enkelt att förutspå om det blir megaspelningar på riktigt stora arenor som Ullevi och Wembley, eller om det blir fler och färre spelningar på de lite mindre arenorna. Hur väljer man?

”Lägger man sig där och spelar fyra spelningar istället för att åka Europa runt och göra tre, fyra stopp i veckan? Det vet vi inte. Några artister kanske föredrar lite mer nära och intima spelplatser. Det är en riktigt skadskjuten bransch som ändå samlade sig i allt elände och bedrövelse under pandemin. Vi enades om den enorma kraft som vår bransch har.”

Karin Mårtensson understryker vikten av att politiker och alla tjänstemän som sitter i kommuner, regioner, staten och de statliga verken förstår hur en plats som Malmö Arena bidrar till samhällsutvecklingen.

”Vi kom tillbaka efter pandemin och nu står vi som en stor arenaägare och tittar på att elräkningarna är fyra, fem gånger så dyra, och de var inte låga innan. Tänk på oss, säger jag till makthavarna. Samtidigt måste vi ha ett framåtriktat och postpandemiskt tänkande. Vi måste samarbeta ännu mer och hålla ihop för att fler ska inse vad stora evenemang betyder för ett samhälle och dess utveckling. Titta bara på hur många evenemang som vi har fått hit genom att Malmö stad och Event in Skåne har medverkat. Tillsammans har vi hittat en modell där staden går in, då gick Event in Skåne in på lite olika nivåer. Men det är också viktigt när vi är ute och värvar hem evenemang.”

”En privatägd arena, ett regionalt intressebolag, och att staden är med dig, det är en stark treenighet”

Att ha en privatägd arena, ett regionalt intressebolag, och att staden är med dig, det är en stark treenighet som borgar för att Malmö Arena kan ta emot stora evenemang, och att det går att arrangera stora idrotts- och kulturevenemang på hög nivå, menar Karin Mårtensson.

”De flesta av de stora eventen som vi har fått är tack vare det här samarbetet.”

Hon tar esporteventet League of Legends som var på Malmö Arena tidigare i höstas som exempel, säger att det var få av besökarna som pratade svenska. Över 20 000 personer kom till Malmö för eventet och de flög in från bland annat Sydamerika, Nordamerika, Malaysia och Sydkorea. Totalt var 47 olika nationaliteter representerade på läktarna. Och under helgen som eventet pågick vimlade det av esportmänniskor i Malmö.

”Malmö kablades ut i cybervärlden under många timmar, och det som är roligt är att det var omkring 200 miljoner människor som tittade på tävlingen. Det var som ett litet Eurovision fast det var esport.”

”Nu gäller det att utveckla de sammanhang som rör evenemang och möten, för det är ju både och. Vi måste fortsätta utveckla både möten och events, för det gör våra konkurenter också. Parallellt med esporteventet kom det fem europeiska delegationer till Malmö samt politiker och rättighetsinnehavare från Bryssel som ville lära sig mer om esportens tillväxt. Nu börjar man förstå även på EU-nivå att det inte bara går att fäkta bort de här esporterna för det är en stor rörelse. Och Malmö är en stor hub i spelindustrin.”

”Det som vi har i Malmö är något vi ska värna mycket om. Jag tycker att samarbetet som vi har med regionen och staden ska fortsätta utvecklas , och så klart backas upp av den politiska viljan. Vi har stora möjligheter att bli ännu bättre än vad vi är idag. Och då är det ju så att vi redan nu är bra. Nu ska vi bli ännu bätre.”

Karin Mårtensson säger att det var som en boom när Malmö Arena, Malmömässan och Malmö Live kom till. Därefter har det byggts arenor och mötesplatser på många andra ställen.

”Vi har alla förutsättningar för att attrahera internationella möten, men man måste jobba hårt på att få hit dem. Och bestämma sig för att Malmö vill fortsätta vara en mötesstad. Under de nio månader vi arbetade tillsammans inför Eurovision, och andra stora event, så finns det inget bättre tillfälle att utveckla och knyta ihop vårt samarbete och visa vilken stark aktör Malmö är i mötesindustrin när det gäller kongresser, sport, konserter och kultur. Malmö är en hub för stora evenemang och möten.”