Idag arbetar Julius Malmström, Juliuskoncernens grundare, tillsammans med sin dotter Emelie Löfmark. Hon är vd för Nöjesteatern och produktionsledare för Julius Production där Julius Malmström är vd och producent. Företagen i Juliuskoncernen är verksamma inom underhållning och nöjen. Bolagen producerar och presenterar underhållning på scener över hela Skandinavien sedan snart 50 år och koncernen är en av de äldsta i branschen.
Vi träffas på Nöjesteatern i Folkets park i Malmö. Bara dagar senare står det klart att Julius Production tar över Amiralen i samma park, och bildar därmed ett brett nöjescentrum i staden. Därmed skapas också fler anledningar att resa till Malmö.
”Amiralen är en fantastisk plats som ska få vara en levande och sprudlande inrättning i hjärtat av Malmö. Lokalen ska få vara det nöjespalats det en gång byggdes för att vara. Tillsammans med Nöjesteatern driver vi två förstklassiga nöjesverksamheter under samma tak”, säger Julius Malmström.
Krogshow, konserter, dansföreställningar, nycirkus, utställningar, upplevelser och stand-up är några genrer som snart finns tillgängliga på Amiralen. I november presenteras delar av programmet för nästa år. Men dessförinnan ska lokalerna renoveras och uppgraderas.
”Upplevelsen ska vara 100 procent när publiken återigen välkomnas”, säger Emelie Löfmark.
Vi pratar om framtiden, vad Malmö stad borde göra inför de kommande åren och om Event in Skånes betydelse för deras verksamhet.
”Vi kan jämföra dem med Malmö stad som har liknande funktioner även om Event in Skåne har arbetat över hela regionen”, säger Emilie Löfmark. ”Det som gjorde att Event in Skåne stack ut, var att de utgjorde en viktig stöttepelare i hela vår arbetsprocess när det behövdes. Vi kanske inte alltid kunde få hjälp i form av pengar eller bidrag, men vi kunde få kloka tankar och ett möte som driver ett projekt framåt vilket ju är lika viktigt det. De var också bra på att koppla ihop oss med personer i deras nätverk som de tyckte att vi behövde träffa. ’Ni måste träffa dem, låt oss vara den kopplingen’ kunde de säga. Så skulle man kunna sammanfatta betydelsen av deras arbete.”, tillägger hon.
Julius Malmström säger att Event in Skåne som organisation har varit viktig för dem eftersom de stöttar producenter och arrangörer i uppstartsfasen.
”Vi har alltid haft en bra samtalston med Event in Skåne. De har varit ett bra stöd. Vi kunde till exempel prata om vad vi hade i vår pipeline och vad det var vi räknade på framåt. För vi måste ju hitta på någonting efter pandemiperioden”, säger han. ”Rent produktionsmässigt ligger vi fortfarande i bakvattnet. Det är många inom kultur och nöje som vill ta igen tappade projekt och intäkter. Det gör att konkurrensen är tuffare.”
”Ja, vi ska både konkurrera om publiken, men också om personal som kan hantera produktionerna som vi håller på med”, säger Emilie Löfmark.
De konstaterar att generellt, nu när vi snart är ute ur en långvarig kris, borde olika slags evenemang vara på väg in i en guldålder.
”Men mycket har satts på vänt på grund av krig, inflation, prishöjningar på mat, hyror, el, drivmedel, räntor, ja i stort sett alla priser stiger. Det som började att se bra ut går in i ett helt nytt och spänt läge”, säger Julius Malmström.
”Vi är fortfarande inne i det jag kallar för pandemiperioden. För vi måste komma ihåg att alla evenemang som flyttade från år 2020 till 2021 flyttades fram till 2022. Det är delvis de eventen som har gjort att det är ett enormt utbud av evenemang som kunder och vår tilltänkta publik redan har biljetter till”, säger Emilie Löfmark.
”De arrangemangen måste förverkas på något vis, och genomföras innan vi får klorna i publiken igen för de nya projekt som vi håller på med. Man kan säga att vi har en eftersläpning när det gäller publiken”, säger Julius Malmström.
Han berättar att de har 134 konserter som ska genomföras fram till våren 2023. Ett normalt år gör de 25 produktioner, vilket blir mellan 200 och 300 föreställningar.
”Det gäller att vi ligger över medianen ekonomiskt. Och att vi har tillräckligt många bra produktioner för att klara dem som inte går lika bra”, säger Julius Malmström.
”I normala fall har vi inga kulturstöd. Då måste vi hela tiden se till att det finns pengar i vinst så att vi kan påbörja nästa projekt, nästa produktion”, säger Emilie Löfmark.
Ett problem som Julius Production dras med är att det inte finns tillräckligt många reseanledningar till Skåne.
”Jämför du Malmö med Göteborg och Stockholm har Malmö och Skåne inte mycket att komma med. Vi har Malmö Live och Malmö Arena, men vi har bara vår egen marknad. Det finns ingenting att göra under dagtid i den utsträckningen så att det räcker under en helg”, säger Julius Malmström.”Malmö stad måste ha näringslivet med sig och satsa. Det gäller för både staden och regionen att skapa innehåll här. Idag finns det inte tillräckligt många orsaker att åka till Malmö eller någon annan stad i Skåne.”
Julius Malmström tar privatteatrarna, ABBA-museet och Avicii Experience i Stockholm som exempel på privata initiativ. Säger att utbudet är så stort där att det utan problem går att fylla en helg från fredag lunch till söndag kväll med aktiviteter.
”Men här får vi faktiskt börja kämpa ännu mer. Sedan två år har vi Funnys äventyr som kan attrahera en publik från resten av landet. Malmö skulle behöva en sådan stor satsning till för barn som är attraktiv och som folk är beredda att betala pengar för. Folkets park är väldigt fint och gratis men det kommer tyvärr aldrig att locka hit en enda turist”, säger han.
Duon efterlyser två spännande projekt i Malmö som vuxna människor vill åka till och betala för att besöka, som ett Fotografiska eller motsvarande. En fast plats.
”Just nu finns det noll starka reseanledningar för vuxna att komma hit, förutom när det handlar om riktigt stora idrottsevenemang som till exempel handbolls-EM och handbolls-VM”, säger Emilie Löfmark.
”Om du tittar på Malmö stads kommunikationskanaler så är det bilder på Möllan, på Turning Torso, fler bilder på Möllan och så är det bilder på Turning Torso igen”, fortsätter Julius Malmström. ”Nu är jag kritisk, men för att gå in på det här med vad Region Skånes nya eventsatsning ska göra, då måste vi pusha för att skapa ett par riktigt stora reseanledningar och inte en massa små. Det är förstås jättehäftigt att vi har ett skattesystem som gör kultur och upplevelser tillgängliga även för människor som inte har råd att betala för exempelvis teaterbesök.”
Emilie Löfmark menar att det är en styrka i sig att det finns underhållning och upplevelser som människor vill betala för.
”Då kan det bli lite fel när man hela tiden skapar de här gratis eller väldigt billiga upplevelserna. Det måste finnas ett par riktigt starka dragplåster.”
Julius Malmström säger att de ofta pratar om att bygga broar och att Malmö är ett bra exempel på att göra det.
”Vi bygger broar tillsammans med Malmö Opera, Palladium och Malmö Live som är kulturstödsinstitutioner vilka drivs av kulturpengar, skattepengar. Vi fem har startat Weekend Malmö som är ett initiativ där vi träffas och jobbar gemensamt för att lyfta fram det rika utbud som finns i Malmös kultur- och nöjesliv. Det är att bygga broar. Vårt gemensamma mål är att det ska komma folk till Malmö och till våra fem institutioner, men också till de andra mötesplatserna som finns här.”
En ny reseanledning till Malmö blir när musikalen ”De’ e’ det här vi kallar kärlek” har världspremiär på Nöjesteatern den 22 september 2023. Det är schlagerlegendarerna Lasse Holm och Torgny Söderbergs klassiska hits som tar plats i en helt nyskriven historia.