Det handlade om att utöka reseanledningarna till Båstad och att man skulle skapa förutsättningar för att göra en utveckling av varumärket för destinationen. Att man inte bara skulle se Båstad som tennis, fest och strand. För Båstad har en mycket längre säsong än så.
Annika Borgelin har i uppdrag att utveckla varumärket till att också handla om allt annat som händer och att inkludera hela Bjärehalvön.
”Vi har tagit oss från sommarveckorna till 30 veckors evenemang om året så ambitionen är solklar. Vi vill verkligen förlänga säsongen för event till så många veckor som möjligt. Nu har vi stora evenemang från mars till december som drar besökare. Så var det inte för tio år sedan utan då var det sommar, sommar, sommar. Vi har ett tydligt fokus när vi värvar och prioriterar nya arrangemang där november till mars-evenemang är extra intressanta.”
Båstad och Bjärehalvön har under de senaste åren framgångsrikt profilerat sig för outdoor-evenemang ”med vita lakan”. Båstad Outdoor, Båstad Hikingfestival, Yoga Games och Winter Bathing Challenge är några exempel på event som har producerats. Annika Borgelin förklarar att det är många besökare som uppskattar de naturupplevelser som området erbjuder. Man kan exempelvis cykla mountainbike, klättra, springa, paddla och yoga.
”Och sedan får man det bekväma med en bra middag, avkoppling och en härlig natts sömn. Vem som helst ska kunna vara med och få uppleva naturen. Vi märker att idag är det många gäster som söker efter ett outdoor-liv i flera plan.”
För att kunna möta efterfrågan och behov från den typen av resenärer arbetar Båstad Turism och Näringsliv nära boendeanläggningar, restauranger och sevärdheter. Ett av de stora potentiella projekten framöver är att utveckla golfevenemang på Bjärehalvön. Idag finns det inget stort golfevent.
”Vi har 132 golfhål med otroligt fina och varierande banor. Vi har dessutom ett väldigt stort mat- och dryckesintresse bland våra besökare så här finns det bra kombinationsmöjligheter. Det är något vi kikar på framåt.”
Annika Borgelin säger att det inte måste vara en golftävling, utan kanske mer som en golfsafari. På måndagen spelar du till exempel på Bjäre golfklubb, tisdagen på Båstad golfklubb, onsdagen på Åkagårdens golfklubb mitt på Bjärehalvön och så vidare.
”Det ska vara mer paketerat, innehålla föreläsningar och god mat och dryck. Lite som man bygger upp tennisen och blandar sport, nöje och business.”
Segling och havsevenemang är något som har förknippats med Båstad tidigare. Eldsjälarna som drev de eventen har dragit sig tillbaka, men Annika Borgelin ser gärna att den typen av arrangemang kommer igång igen. I juli förra året samlades världens tio bäst rankade padelspelare i Båstad för att spela den första upplagan av tävlingen America vs Europe. Eventet är ett samarbete mellan Euro Finans, Arena Båstad och Hotel Skansen i Båstad.
”Det var ett häftigt evenemang där de bästa sydamerikanerna mötte de bästa européerna. Det blev succé nere på centercourten.”
Annika Borgelin säger att Båstad gärna tar flaggan och blir padelns Mecka. Ett steg i den riktningen är att de startade ungdomsturneringen Båstad Explosion tidigare i år.
”Det blir lite som Kalle Anka Cup inom tennisen, fast för padel. Så padel tror jag skulle kunna bli någonting för Båstad framåt. Parallellt har vi mycket kultur, ateljéer och gallerier, det ska vi tydliggöra och visa upp ännu mer.”
För Annika Borgelin har Event in Skåne varit ett värdefullt bollplank när de exempelvis ska diskutera vilka evenemang som Båstad kan eller inte ska värva. Vad ett arrangemang kan ge, vad det inte skulle ge eller om det ens passar destinationen.
”De betyder jättemycket. De är duktiga på evenemang, känner till marknaden och alla viktiga arrangörer. Event in Skåne hörde ofta av sig och tipsade om något som de trodde skulle kunna passa just Båstad. Det var självklart jättevärdefullt.”
En annan aspekt som Annika Borgelin nämner är att vissa event kräver medfinansiering. De ekonomiska resurserna för den lilla kommunen Båstad är en stor utmaning eftersom det bara finns 16 000 invånare. Skattedelen in till Båstad är inte lika hög som Båstad Turism och Näringsliv har ambitioner.
”Kommunen går in med ett bidrag, och våra medlemsföretag går in med en lika stor insats. Event in Skåne har gått in och hjälpt oss flera gånger för att möjliggöra evenemang. Nästan alla nya, stora event som värvats till Båstad har vi gjort tillsammans.”
Nästa år firar den internationella tennisturneringen Nordea Open 75-årsjubileum. Årets upplaga blev en publiksuccé med 66 000 besökare som under två veckor tog del av evenemanget. Sammanlagt bidrog Nordea Open 2022 med en turismekonomisk omsättning om 238,6 miljoner kronor till det lokala näringslivet, vilket i sin tur genererar cirka 116 miljoner kronor i form av moms och skatter till staten, regionen och Båstad kommun.