Meetings No 67
Intro
Idéer som blev verklighet
Atti Soenarso: Meetings International – med rätt betoning
Cover Story
Barbara Martins-Nio
Städer som lyckas med sportevent har en tydlig strategi.
Radar
Delningsekonomi
Vizeat – Airbnb för middagar.
Långsiktig Strategi
Dubai – hub för medicinska kongresser
Abdulla Bin Souqat förklarar hur emiratet har lyckats.
Hjärnkoll
Lär dig programmera om din hjärna så att den fungerar bättre
Tomas Dalström om kidnappade belöningssystem.
Sharma
How Business Titans Do It
A Mastery Session by Robin Sharma.
Strategisk utveckling
Here East London
Gavin Poole, en visionär vd för Londons nya teknikcampus.
Kellerman
Allt fler akademiska bedrägerier utreds av FBI
Roger Kellerman: Se upp för falska kongresser.
platsannonser
nyheter
viktiga möten
Klimatförändringar ger stora effekter för Östersjön
– lokala åtgärder och samarbete nödvändigt.
stora möten
Ytterligare ett fullspäckat år
på Karlstad CCC.
Omvärldsanalys
Resandet i världen
ökade kraftigt under 2017.
Jubileum
Svenska Mässan
fyller 100 år.
på nytt uppdrag
Didier Scaillet
ny vd för SITE och SITE Foundation.
forskning skapar möten som skapar kunskap
Mittuniversitetet
blir partner i Treesearch.
på nytt uppdrag
Maria Larsson
ny CFO för AccorHotels Europa.
Hållbarhet
Så kan transporter flyttas
från lastbil till tåg.
möten skapar event event skapar möten
Mötesforum kring evenemangssäkerhet
till Halmstad.
Framtiden inbokad
Första kongressen värvad
SeaU i Helsingborg.
Länkar
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Sponsor Logo
Delningsekonomi

Airbnb har tagit steget in i mötes- och eventindustrin som uthyrare av hela hem till kongresser och större event. Tjänsten Vizeat har bestämt sig för att göra samma sak när det gäller middagar.

Det största uppdraget hittills: I Paris i november förra året åt 10 000 personer middag hemma hos människor de aldrig tidigare har träffat – och kanske aldrig mer träffar.

Vizeat kallar sig ”Airbnb för mat”, grundades för två år sedan och finns nu i 110 länder. Tjänsten gör det möjligt för användaren att boka måltider, matlagningskurser eller andra upplevelser inom livsmedel. Idag finns det 20 000 stycken godkända Vizeat-värdar. I Sverige finns det hittills värdar i Uppsala, Göteborg och Skellefteå.

Nu utvecklas tjänsten till ett system som vänder sig till konferenser, kongresser eller andra arrangemang. Är gruppen på 50 till 100 personer fördelas de hem till köken hos lokalbefolkningen. För visst kan det förekomma att en destination vid något tillfälle inte kan erbjuda tillräckligt många restauranger som kan ta emot större grupp.

Idén med Vizeat kom till grundaren Jean-Michel Petit när han och sonen reste runt Titicacasjön i Peru.

– Vi fick chansen att dela en måltid med en indiansk familj, och den upplevelsen var resans höjdpunkt för oss båda. När vi kom hem ville vi erbjuda fler personer att få vara med om en liknande upplevelse.

I höstas hämtade Vizeat in ytterligare 3 800 000 Euro i en finansieringsrunda som en del i sina ambitioner att starta i ännu fler länder, däribland Storbritannien och Tyskland.

Även om Vizeat har konkurrenter som USA-baserade Feastly, och Eat With, en nästan identisk app och webbplats som finns i 50 länder, så är det Vizeat som får mest internationell uppmärksamhet.

Andra konkurrenter om middagsgäster är Cookening och Kitchen­surfing (mer likt Uber, eftersom användarna har möjlighet att få professionella kockar hem till sitt eget kök). Den sistnämnda har fått ett någorlunda stort internationellt genomslag, men förutspås att inte konkurrera med restauranger.

Alex Stephany, ekonom och författare till boken The Business of Sharing är inte övertygad om att Vizeat revolutionerar branschen på samma sätt som Airbnb:

– Gemensam konsumtion fungerar genom att det finns en överkapacitet, det vill säga att gästrum blir hotellrum. Eller att parkeringsplatser kan fyllas när de är tomma. Men är en middag i någons kök riktigt samma enkla idé?