Inför årets final av ICCAs tävling Best Marketing Award 2023, som har titeln: ”Marketing – Going Beyond the Obvious”, var domarteamet mycket imponerade av bidragens vision, kreativitet och ambition, skriver de på LinkedIn. Efter mycket övervägande av ICCAs expertpanel, och med betydande konkurrens från hela världen, är detta de fyra finalister som kommer att så på scenen vid den 62:a ICCA-kongressen i Bangkok, 12–15 november:

  • Destination Uppsala
  • Tourism New Zealand
  • France Convention Bureau – Linkeus – Word of Mice – Région Sud – Provence-Alpes-Côte d’Azur
  • Destination Canada

Att Uppsala finnas med i finalen bland stora drakar som Destination Canada och Tourism New Zealand är bara det en stor bedrift och en seger i sig. En totalvinnare kommer att utses genom en kombination av vad juryn säger och hur kongressdeltagarna röstar via sin kongressapp.

Vad är det ni har gjort som tog er hela vägen till finalen? (Det är ju inga små motståndare ni tävlar mot, som Destination Canada och Tourism New Zealand)?

”Det vet jag inte, men vi hoppas att det är för att vi har ett starkt case. Vi är en förhållandevis liten aktör och konkurrensen är ju, som du nämner, hög. I Uppsala jobbar vi datadrivet och sätter våra strategier och aktiveringar utifrån utfall. Kampanjen är ett resultat av detta. Med små medel har vi fått stor effekt”, säger Anna Lindström, chef möten & evenemang på Uppsala Convention Bureau,

Vad gjorde att ni faktiskt ville satsa på den här tävlingen?

”Jag var på min första ICCA-kongress i Florens 2009, då var Norway Convention Bureau finalist i BMA och vann finalen med sin kampanj Norway for Natural Reasons. Ett starkt minne, och vi har sedan dess motiverats av möjligheten att få visa på hur man med små medel kan nå långt och få publicitet för ett bra utfört arbete. Sedan dess 2010 Iceland Convention Bureau, 2013 Visit Denmark, 2014 Wonderful Copenhagen, och 2015 Visit Aarhus, och vi tyckte det var hög tid för ett svenskt bidrag. Vi tycker att BMA är ett mycket uppskattat inslag i kongressen, det är ett utmärkt forum under kongressen där vi lär mer från andra ICCA-medlemmar, från medlem till medlem. Det finns mycket kunskap hos ICCA-medlemmar och vi tycker att BMA är tonsättande för hur vi gärna ser hela kongressens utveckling. Vi som dagligen arbetar med mötesindustrin på lokal såväl som global nivå kan bli starkare tillsammans om vi faktiskt får inspireras och influeras av verkliga fall.” 

Hur känns det att ha tagit sig till finalen?

”Det känns fantastiskt roligt, så klart. Vi hoppas kunna motivera fler till att våga bidra med inslag från sin dagliga verksamhet. Att våga tro att man som lite mindre destination kan göra stor skillnad, motiverar oss. Och vi hoppas kunna motivera fler att dela sina kunskaper.”

Hur häftigt kommer det att vara, tror du, att stå på scenen inför tusentals åskådare och få reda på vem vinnaren blir?

”Häftigt, och lite nervöst måste jag erkänna. Bara att få komma till final känns stort men vi hoppas att det räcker hela vägen. Sverige är ett starkt mötesland. Även om vi är små så kan vi tillsammans driva på utveckling av industrin och öka kunskapen hos fler. Att vi får stå som föregångsexempel i denna tävling är ett stort steg för att berätta mer om hur vi och många andra i Sverige arbetar taktiskt. Vi behöver vara aktiva och berätta om allt bra vi faktiskt gör, tillsammans som nation, men också som individuella medlemmar i denna stora globala familj”, säger Anna Lindström.