The Business of Events har publicerat sin 2024 International Planner Sentiment Report, skapad i samarbete med Meet in Ireland och IBTM World.

Den årliga rapporten, som publicerades första gången 2020, använder skrivbordsbaserad forskning för att spåra upplevelsen hos eventplanerare inom tio specifika områden för att fastställa de viktigaste faktorerna som påverkar deras val av destination. De tillfrågade målgrupperna inkluderar eventplanerare från företag, föreningar, byråer och incentivebyråer i Storbritannien, Europa och Nordamerika.

Viktiga resultat i årets rapport
  • Kostnad och valuta för pengarna har ökat med en enhet i alla undersökta regioner, vilket återspeglar ökade evenemangskostnader och press på de totala budgetarna till följd av högre inflation.
  • Den ökade betydelsen av Destination Brand, återigen en ökning med en poäng totalt, återspeglar också behovet av en mer personlig upplevelse för varumärken och delegater.
  • Equity och Diversity, som också har ökat, men mer i Storbritannien och Europa, återspeglar en ökad diskussion om DEI-frågor.

Den kanske största och mest överraskande förändringen i årets rapport är den minskade betydelsen av hållbarhet som en viktig beslutsfaktor, med en minskning på cirka 1,5 procentenheter i genomsnitt i Storbritannien och Europa.

”Vår International Planner Sentiment Report fortsätter att användas av marknadsförare och säljteam över hela världen för att finjustera strategier och budskap och för att öka konkurrensfördelarna. Ännu en gång har rapporten kastat ett starkt ljus på de faktorer som påverkar valet av destination. Medan kostnad, varumärke och mångfald alla har ökat i betydelse, blir det tydligt att hållbarhet, även om det fortfarande är ett extremt viktigt ämne, blir mycket mer av ett förväntat krav snarare än något som ses som ett mervärde”, säger Martin Fullard, director of news and content på The Business of Events.

Ladda ned The Business of Events: 2024 International Planner Sentiment Report här.