Svenska Mässan storsatsar på Tyskland och har därför inlett ett samarbete med Tysk-Svenska Handelskammaren som ska ge fler internationella aktörer till några av de större mässorna i Göteborg.

I ett nytt strategiskt samarbete har Tysk-Svenska Handelskammaren fått i uppdrag att bearbeta den tyska marknaden för ett flertal av de kända mässorna i Svenska Mässans portfölj. Tysk-Svenska Handelskammaren har över 60 års erfarenhet från att representera tyska mässor på den svenska marknaden. Nu ska även de svenska mässorna ta mer plats internationellt.

Mässor spelar en avgörande roll för europeisk konkurrenskraft som mötesplatser och nyckelplattformar för samverkan, innovation och affärsutveckling. De för samman människor och kompetens, öppnar dörrar till nya marknader och utgör arenor där idéer växer till konkreta lösningar.

I Svenska Mässans portfölj finns flertalet framgångsrika mässor som årligen lockar hundratusentals besök och tusentals utställare. Tysk-Svenska Handelskammaren ska i första hand bearbeta den tyska marknaden för utvalda mötesplatser inom bland annat life science, vatten och avlopp, verkstads- och träindustrin samt el- och energibranschen, såsom Vitalis, Vatten, Underhållsmässan, Trä & Teknik, Scanpack, Underhållsmässan och Elfack.

”Målet med samarbetet är att hitta fler matchningar och synergier mellan våra länder och erbjuda branscher och företag utvalda plattformar för att mötas. Det dockar an fint till det formella tysk-svenska innovationspartnerskapet med ambition att ytterligare öka det bilaterala samspelet”, säger Ninni Löwgren Tischer, affärsområdeschef på Tysk-Svenska Handelskammaren.

Storsatsning på ökad internationalisering

Det är en storsatsning från mässans sida på att ytterligare öka internationaliseringen och få tyska bolag att i högre grad ställa ut på, och besöka, Svenska Mässan. Inom ramen för Tysklandssatsningen planeras därutöver aktiviteter som studieresor, webbinarier och andra sätt att delta.

”Ambitionen är att bygga en hållbar modell där tysk-svenskt samarbete lyfts fram på mässorna, och att tyska företag blir en självklar och växande del av de utställande företagen och de tillresande besökarna under lång tid framöver”, säger Christiane Binsteiner-Foberg, ansvarig för mässteamet på Tysk-Svenska Handelskammaren.

”Vi är oerhört glada över samarbetet med Tysk-Svenska Handelskammaren. Med handelskammarens mångåriga expertis inom tysk-svenskt handels- och näringslivsfrämjande och breda nätverk finns stor potential att accelerera den internationella prägeln på våra mässor. Det fysiska mötet är oslagbart och tillsammans med Tysk-Svenska Handelskammaren skapas ett innehållsrikt och långsiktigt utbyte mellan Tyskland och Sverige”, säger Benny Karlsson, chief commercial officer på Svenska Mässan Gothia Towers.