IBTM World 2024 var kanske en av de bästa IBTM-mässorna som jag har upplevt under mina 20 år på mässan. Och så överträffade den också förra årets succé med över 73 000 förplanerade möten (en ökning med drygt 19 procent, jämfört med 2023). Man bör dock ta antalet förplanerade möten med en nypa salt, eftersom alla inbokade möten inte är jämförbara. Den som har bjudits in som Hosted Buyer måste boka in 50 möten, varav åtminstone 30 måste genomföras, vilket gör att det då bokas en hel del möten som inte alltid genomförs, samt att vissa av de som genomförs kanske inte alltid besöks med med allra största entusiasm eller ens med avsikt att leda till affär.
Det totala antalet besökare ökade med 10 procent jämfört med förra året, där 18 procent fler Hosted Buyers från fler än 120 länder var närvarande 2024 än 2023, och mässans besökare kunde detta år ta del av hela 2 350 utställare.
Med People Power Potential som ledstjärna, visade IBTM World vad som kan åstadkommas när evenemangsproffs arbetar tillsammans med den senaste tekniska utvecklingen. I grunden var 2024 års upplaga ett uttryck för den tro som förenar alla som arbetar med evenemang: att det som människor behöver för att lyckas, är andra människor.
”Det här är vårt första år som utställare på IBTM World, som en del av vår strategi för att öka vår affärspipeline för 2025 då vi blir en del av Vignette Collection från IHG Hotels & Resorts. Med 56 mötesrum och över 7 000 kvadratmeter mötesutrymme är marknaden för affärsevenemang avgörande för vår verksamhet”, säger Sue Baimbridge, chief commercial officer, RIHGA Royal Hotel Osaka.
”Kvaliteten på köparna, och volymen på mötena, under de senaste tre dagarna på IBTM har varit lysande. Jag återvänder till Osaka med åtta konkreta leads och ytterligare fem eller sex affärsmöjligheter att följa upp under de närmaste veckorna. Mötesbokningssystemet och det stöd jag har fått från IBTM-teamet har varit utmärkt, och jag ser fram emot att återvända nästa år.”
Forma framtiden tillsammans
Insikt, innovation, upplevelsedesign, socialt ansvar, marknadsföring, karriär och opinionsbildning stod i centrum för ett konferensprogram som var utformat för att ge näring åt branschens aptit på samarbete.
Detta fick liv i tre slagkraftiga huvudtalare. Baronessan Tanni Grey-Thompson, femfaldig brittisk paralympisk idrottare, öppnade Main Stage den första dagen med ett inspirerande samtal om de obegränsade möjligheter som uppstår när människor stärks, lagandan vårdas och inkludering främjas.
Simone Heng, specialist på mänskliga kontakter, tog till orda under dag två med en fängslande diskussion om vikten av att skapa meningsfulla relationer över gränserna när människan går allt djupare in i den artificiella intelligensens tidsålder.
Under den sista dagen gjorde Julius Solaris, grundare av Boldpush, sällskap av Goc O’Callaghan, global experience lead på Buro Happold, och Louise O’Connor, managing director på Seen Presents Ltd, för att göra en djupdykning i hur eventindustrin kan skapa upplevelser som känns mänskliga i en alltmer teknikdominerad värld.
Sätta byggstenarna på plats
2024 introducerade mässan en mängd nya funktioner, som exemplifierar hur samarbete har potentialen att inspirera idéer, framsteg och innovation. Bland annat Exceptional Experiences, ett program särskilt utformat för att hjälpa eventproffs och marknadsförare att skapa upplevelser som främjar affärstillväxt, som gästades av talare från branschjättar som Amazon, Tik Tok och Canva.
Hotel Pavilion, ett särskilt utrymme för oberoende hotell och hotell för små grupper att visa upp sina erbjudanden, gjorde sin debut. Och det gjorde även Forum for Advocacy, ett initiativ som samlar ledande befattningshavare, politiker, beslutsfattare, branschorganisationer och akademiker för att förstärka det befintliga samtalet kring påverkansfrågor.
Med fokus på att kommunicera de ekonomiska och sociala effekterna av globala affärsevenemang diskuterade forumet bland mycket annat hur affärsevenemang kan motverka utmaningarna med överdriven turism och klimatförändringar genom att bidra positivt till lokala samhällen. Gruppen diskuterade också vikten av lobbying utöver turistministern så att alla regeringsdepartement förstår vilken inverkan affärsevenemangsbranschen har på jobbskapande, utbildning och innovation.
Röster från hela världen
IBTM World, som är känt för att hålla fingret på branschens puls, lanserade sin Trends Report redan under mässans första dag. Den årliga rapporten är skriven av Alistair Turner, managing director på Eight PR & Marketing, och understryker vikten av talang för branschens framtid, och framväxten av en ny typ av evenemangsproffs som har utvecklats för att möta branschens föränderliga dynamik. När Alistair Turner höll föreläsning på mässans sista dag, med över 100 närvarande, bestod publiken anmärkningsvärt nog av cirka 80 procent unga kvinnor, och förmodligen är det så den här branschen kommer att se ut framöver.
The Business of Events, en ledande global tankesmedja för evenemangssektorn, lanserade sin årliga Global Destination Report. Höjdpunkterna för 2024 inkluderar bland annat en lovande trend med budgetstabilitet i utvecklade regioner, liksom en pågående uppmaning till anpassning mellan affärsevenemangssektorn och regeringspolitiken, inklusive behovet av ökad opinionsbildning och direkt ekonomiskt stöd. Rapporten belyste ihållande skillnader i ekonomisk nytta mellan olika regioner och uppmärksammade personalfrågor som kan hindra sektorns förmåga att möta efterfrågan och uppnå långsiktig tillväxt. Här kan vi på Meetings International inflika att Sverige tyvärr inte alls verkar vara på väg i den riktningen. Här tycks utvecklingen istället stå helt still vad gäller politikers vilja att ens förstå varför man ska ha internationella möten och events i Sverige. Problemet är som vanligt att de två politiska inriktningarna i landet inte ens kan komma överens om att den här frågan inte ens är politisk. Vi måste alla vara överens om att möten och events är en väg att utveckla individer, universitet, högskolor, företag, städer, och hela lander. Vi har Nobelpriset i Sverige, men det verkar inte som att svenska politiker förstår att det är på kongresser och konferenser som världens ledande forskare träffas och skapar nya vägar till nya Nobelpris. Och att det är på viktiga events inom idrott, musik, den bredare kulturen, och med stora företag, som hela landet byggs. Det är hög tid att tänka om och komma fram till fakta i målet. Vi behöver en strategi och långsiktig vision som står ovanför käbblet inom de politiska partierna. Det här är en överlevnadsfråga.
Leder vägen
”Det har varit tre helt fantastiska dagar, inte minst eftersom vi firade ett mycket speciellt 20-årsjubileum i Barcelona, vilket bara förstärkte känslan av kamratskap och samhörighet”, säger Claudia Hall, exhibition director, IBTM World.
”Precis som varje år anlände vår underbara IBTM World-community med en törst efter kunskap, en hunger efter möjligheter, och en entusiasm för att knyta kontakter som kommer att göra den globala eventindustrin mer robust och vital.”
”Vår mässa gjorde ingen besviken. Mellan de fenomenala talarna och deras fängslande insikter och idéer, våra passionerade utställare väl angelägna att engagera sig, och de fantasifulla nya initiativen som är utformade för att ge riktat och konkret stöd, har detta varit en otrolig sammankomst som påminner mig om vilken gemenskap vi har inom evenemangsbranschen och hur mycket vi som bransch har att erbjuda världen.”