IBTM World har släppt de första detaljerna om årets mässa, som kommer att medföra en utveckling av mässans kampanj för kulturskapande. Som vanligt genomförs evenemanget på Fira, Barcelona, och infaller i år den 28 till den 30 november, och varje aspekt av evenemanget har noggrant kurerats för att illustrera inflytandet från evenemangsproffs i att forma kultur och driva på framtidens affärsverksamhet.

IBTM World 2023 kommer att innehålla nya och spännande element och ett riktat utbildningsprogram för att spegla deltagarnas förändrade behov. Affärskulturen frodas när vi är tillsammans, och evenemangets uppdrag är att ge utrymme för denna kultur att växa, vilket är särskilt viktigt med tanke på våra alltmer isolerade professionella och personliga liv. IBTM World kommer att innehålla målinriktat innehåll för att optimera deltagarnas tid och säkerställa att varje ögonblick är en katalysator för tillväxt och inspiration.

Uppfräschad utbildning

Besökare kommer på årets evenemang att hitta ett återupplivat utbildningsprogram, med fem funktionsområden som alla tjänar olika behov: Main Stage, Impact Stage, Workplace Revolution, ReFuel och ’Associations Leaders’ Forum, med showens kulturtema inbäddat i varje pelare. 

Impact Stage kommer att debutera i år och agera som det bästa i klassen för det spännande arbete som leverantörer av destinationer, hotell och teknik gör inom hållbarhet, D&I, upplevelsedesign och mer. Destinationssessionerna kommer att kureras av The Business of Events, den globala tankesmedjan och policyplattformen för affärsevenemangsbranschen. De kommer också att presentera lanseringen av sin årliga Global Destination Report. Sessionerna kommer att vara snabba och värdestyrda, inte vara längre än 20 minuter och i form av fallstudier och bästa praxis, vilket gör att värdköpare kan få maximalt värde mellan mötena.

Nytt för i år är också Workplace Revolution – en plats där deltagare kan skapa värdefulla kontakter som de faktiskt inte förväntade sig. Här kan de fortsätta samtalen i en avslappnad miljö med inspirerande personer (inklusive talare från huvudscenen), dissekera ämnen mer i detalj och ställa de brännande frågorna. Med bekväma sittplatser och en informell atmosfär som vid en lägereld, är detta platsen för människor att mötas, ansluta och njuta av viktiga aspekter av affärskultur som de mycket väl kan sakna med ökningen av att arbeta hemifrån.

Som ett erkännande av vikten av välbefinnande, särskilt på livliga mässor som IBTM World, och det ökande trycket vi alla möter dagligen, har IBTMs välbefinnandenav bytt namn till “ReFuel”. En zenliknande pod ger deltagarna tid och utrymme att slappna av och ladda sina fysiska och mentala batterier. Det inkluderar en välbefinnandebar, ljud- och aromaterapihealing och en solo-arbetsplats för att ge andrum från ett hektiskt showgolv.

Association Leaders’ Forum (ALF) kommer att vara tillbaka på dag ett för att hjälpa föreningar att öka effekten av sina sammankomster runt om i världen och övervinna utmaningar för att nå framgång 2024 och framåt.

Huvudscenen förblir en fast del av IBTM World Programme, med inspirerande personer från och utanför evenemangsbranschen som går upp på scenen för att ta itu med de senaste ämnena och trenderna genom inspirerande keynotes, paneldebatter och spännande forskning. Nytt på huvudscenen i år kommer att vara en eftermiddag med inspirerande marknadsföringsinnehåll, sammansatt av experter på The Thought Partnership, som har lett innehåll och marknadsföring på företag inklusive Cannes Lions och Dow Jones.

Starka utställarsiffror

Över 60 procent av golvytan för årets IBTM World har redan sålts, vilket överträffade detta stadium 2019 och visar en stark aptit för evenemanget och en positiv utsikt för industrin. Utställande destinationer inkluderar The Croatian National Tourist Board – en stigande stjärna inom den europeiska mötesindustrin; Meet Boston, som lanserar sitt nya varumärke på evenemanget; och Enit Agenzia Nazionale del Turismo återvänder – som kommer att återvända med en stark regional närvaro tillsammans med flera privata företag, och Meet In Ireland, som kommer att återvända med över 35 leverantörer från hela Irland.

Melia Hotels International kommer att närvara för att lansera sitt nya hotell i Barcelona, och Rumäniens Backstage Production Group, ett evenemangsproduktionsbolag med full service, kommer att ansluta sig för första gången.

På Hosted Buyersidan har stora internationella sammanslutningar, inklusive European Society of Cardiology, International Association for Enterprise Information Systems, United Networks of International Event Organizers (UNICEO), World Energy Council och China Electronics Chamber of Commerce, har bekräftat sin närvaro.

Multinationella företag inkluderar DELL Tech, Forbes, Intel, Michelin, Delta Air Lines, Sportradar, Puma Sports, Citigroup Inc, Amex GBT, Aareal Bank AG och Zalando.

Eventbyråer som kommer att vara Aim Group International, BCD Meetings & Events, CWT Meetings & Events, HelmsBriscoe, HPN Global, Kuoni Global Travel Services AG, TUI, Opus Agency, Morris Meetings & Events och Voyel.

”Business Events är en djupgående kraft för förändring, både ekonomisk och socialt. Evenemang har kraften att ge bättre affärsresultat och driva framåt agendor kring viktiga initiativ. Evenemang är också en plats för att bygga gemenskaper och skapa levande och positiva kulturer, som saknas i det moderna arbetet. I år har vi ett uppdrag att visa företagens sanna kraft i evenemang och rikta strålkastarljuset på kulturskaparna som driver dem”, säger David Thompson, Event Director, IBTM World.