IACC har släppt sin efterlängtade rapport Meeting Room of the Future 2024.
Rapporten, som kombinerar forskning och insikter från 170 mötesplatsoperatörer över hela världen och levereras i samarbete med den strategiska forskningspartnern Development Counsellors International (DCI), erbjuder en omfattande analys av branschen och förutspår framtida trender inom allt från införandet av AI till kraven från generation Z och förändringar i mat- och dryckespreferenser. Aramark Destinations finansierar årets rapport, tillsammans med Pyramid Global Hospitality, Encore och Flik Hospitality Group & Rapport.
Rapporten visar att AI-användningen i branschen fortfarande är relativt låg och mestadels begränsad till ett fåtal specifika områden (nämligen marknadsföring, dataanalys och intäktshantering). En betydande andel av anläggningarna (cirka 35 procent) överväger dock att utöka sin användning av AI till att omfatta menyplanering, hantering av matavfall, gästservice och matbeställning.
Rapporten visar också att hotell och restauranger anpassar sig för att ta hänsyn till nästa generations beteendeskillnader. Vissa inför fler pauser och mer egentid i sina evenemang, medan andra väljer mindre gruppkonstellationer för att uppmuntra till mer personligt engagemang. Över 70 procent av anläggningarna uppmuntrar nu till kontakt med naturen.
Preferenserna för mat och dryck fortsätter att utvecklas, och knappt hälften av mötesplatserna noterar en minskad alkoholkonsumtion. Dessutom hanterar mötesplatserna en ökning av komplexa och specifika kostförfrågningar.
Mötesanläggningar fortsätter att prioritera hållbarhet. Många har infört program för att minska matsvinnet (83 procent) och eliminera engångsplast (88 procent). Dessutom har tre fjärdedelar av anläggningarna nu en miljö- eller hållbarhetscertifiering.
”Årets undersökning bekräftar hur live-möten utvecklas och att mötesplatserna anpassar sig till den typ av upplevelser som arrangörerna av affärsevenemang förväntar sig av sina deltagare. Socialt ansvar är centralt i många av dessa trender, och rapporten visar tydligt att mötesplatserna går i takt med utvecklingen av faciliteter och tjänster”, säger Mark Cooper, vd för IACC.
”Resultaten i IACCs årliga rapport Meeting Room of the Future fortsätter att vara en ledstjärna för den mindre mötesindustrin. Vikten av att skapa upplevelser och nätverk och behovet av att kombinera natur och teknik är vägledande för hur våra kunder vill ha sina möten, och de förväntningar som vi som bransch måste vara redo att infria”, säger Nancy Lindemer, IACCs globala ordförande.
”De förändringar som skett inom mat och dryck genom åren skriker flexibilitet och inkludering. Att tillgodose alla gästers olika behov på ett hållbart och genomtänkt sätt, samtidigt som det är budgetvänligt och framför allt gott, är en utmaning som IACCs anläggningar tar sig an på kreativa sätt.”
Ladda ned hela rapporten här.