Den 1 Oktober 2024, tog Ole Sorang över som ny vd för det danska företaget Optimeet, en av Skandinaviens största marknadsplatser för mötes- och eventindustrin. Utnämningen markerar ett strategiskt steg för Optimeet, som syftar till att ytterligare stärka bolagets position och expansion.

Optimeet driver kunskap, värde och relationer inom mötesindustrin och kopplar samman mötes- och konferensköpare med leverantörer av mötes- och konferensanläggningar och alla relaterade tjänster såsom catering, teknik och teambuilding.

Ole Sorang tar över som vd från Jacob Nedergaard, som kommer att fortsätta inom Optimeet i en ny roll och med förstärkt fokus som COO för Exhibition and Events.

”Jag är mycket glad över att kliva in i den här rollen vid en tidpunkt då Optimeet står inför många spännande möjligheter. Vi har ambitiösa mål att expandera vår verksamhet i Danmark och internationellt, och jag ser fram emot att arbeta nära vårt team och våra partners för att skapa ännu större värde för våra kunder”, säger Ole Sorang.

I samband med utnämningen av den nya vdn, sa Søren Kristensen, ägare och vd för Opus Group, som förvärvade Optimeet (tidigare Kursuslex) 2021: ”Oles långvariga engagemang för affärsturism i kombination med hans omfattande nätverk i både Skandinavien och internationellt gör honom till rätt drivkraft för OptiMeet’s fortsatta expansion.”

Erfaren branschprofil

Med mer än 30 års internationell erfarenhet inom hotell-, turism- och mötesindustrin tar Ole Sorang med sig en solid grund av branschkunskap till sin nya roll. Ole Sorang har tillbringat mer än 20 år inom Radisson Hotel Group – senast som European Marketing Director, där han har varit involverad i lanseringen av över 200 hotell, outlets och kongressanläggningar i Europa.

Dessutom har Ole Sorang under de senaste 15 åren suttit i flera styrelser, bland annat VisitDenmark, National Tourism Forum, Meetingplace Wonderful Copenhagen och Capital Region Growth Council.

Utöver sitt mångåriga engagemang i dansk turism har Ole Sorang under ett antal år suttit i både den europeiska och globala styrelsen för Meeting Professionals International, världens största organisation för köpare och leverantörer av konferenser. Dessutom är han initiativtagare till inrättandet av MSc-programmet i Meetings & Events, Travel and Tourism Management vid Copenhagen Business School (CBS). Inom ICCA (International Congress & Convention Association) var han också grundaren till the Copenhagen Lecture, efter många år fortfarande den högst rankade föreläsningen på alla ICCA-kongresser. Han skapade också projektet: Brain Food, inom Radisson Hotels som förändrade hela mötes- och eventindustrins syn på hur mat påverkar resultatet på möten och events.

Mötesindustrins framtid

Den globala mötesindustrin står inför en tid av omvandling, driven av ny teknik som AI, metaversumet, och en ökad efterfrågan på hållbara lösningar. Optimeet ser fram emot att spela en central roll i denna utveckling genom att skapa en grund för utbyte av kunskap, idéer och innovation inom mötesindustrin.

Konferenser, kongresser, möten och events är bland de mest lukrativa affärssegmenten inom turismen, och även om just detta affärsområde skakades ordentligt under Covid-19-perioden är det fysiska mötet tillbaka. Bara i Danmark står affärsturismen för mer än 35 miljarder danska kronor av de totala turismintäkterna.

”På Optimeet fokuserar vi på att stärka affärsturismen och mötesindustrin i allmänhet, och vi hjälper till att koppla samman och matcha mötes- och eventköpare med de bästa och rätta anläggningarna och leverantörerna genom en rad aktiviteter. Mötesindustrin genomgår en mycket intressant utveckling som vi måste förhålla oss till och jag ser verkligen fram emot att hjälpa våra partners att öppna upp för nya möjligheter”, säger Ole Sorang.