Som framgår av den senaste utgåvan av Construction Pipeline Trend Report for China från Lodging Econometrics (LE), står landets hotellpipeline på 3 666 projekt/678 965 rum. Vid utgången av andra kvartalet är den totala pipelinen bara något mindre än rekordnivån 3 711 projekt/704 101 rum som sattes under andra kvartalet 2022.
Projekt under uppbyggnad i Kina ökade något jämfört med föregående år (YOY), vilket avslutade kvartalet på 2 655 projekt/478 703 rum. Projekt som planeras att börja byggas under de kommande 12 månaderna uppgår till 357 projekt/64 174 rum. Projekt i det tidiga planeringsskedet nådde en rekordnivå för landet vid andra kvartalet och uppgick till 654 projekt/136 088 rum. Vid utgången av andra kvartalet, startar nybyggnation och tillkännagivanden av nya projekt i Kina som ökade YOY till 160 projekt/28 256 rum respektive 236 projekt/36 163 rum.
Utvecklingsaktiviteten under andra kvartalet var mest aktiv inom kedjehotellen på mellannivå, där exklusiva och övre medelstora projekt nådde rekordhöga projektantal av 813 projekt/192 891 rum respektive 1 137 projekt/182 478 rum. Varumärkeskonverteringar och storskaliga renoveringar tillsammans nådde en ny rekordhög nivå, vilket avslutade kvartalet på 156 projekt/28 633 rum.
Chengdu fortsätter att toppa listan över städer i Kina med det största antalet projekt i pipelinen med 140 projekt/27 890 rum. Shanghai följer med 117 projekt/22 887 rum. Nästa är Guangzhou med 106 projekt/21 869 rum, Hangzhou med 92 projekt/18 927 rum och Xi’an med 91 projekt/16 603 rum.
Franchiseföretag som toppar Kinas byggpipeline är Hilton Worldwide med ett rekordantal projekt och rum på 716 projekt/127 106 rum. Nästa är IHG Hotels & Resorts med 466 projekt/97 468 rum och Marriott International med 369 projekt/95 665 rum. Accor följer med hittills med 236 projekt/39 367 rum och sedan JinJiang Holding med 154 projekt/15 355 rum. Dessa fem företag utgör imponerande 53 procent av projekten och 55 procent av rummen i Kinas totala hotellbyggande.
Varumärken i Kinas hotellbyggande leds av Hiltons övre medelstora Hampton by Hilton-varumärken med 371 projekt/53 446 rum. Nästa är IHGs Holiday Inn Express övre medelstora varumärke med 184 projekt/29 887 rum, sedan exklusivt varumärke, Hilton Garden Inn, med rekordprojekt och antal rum på 112 projekt/20 558 rum.
Kinas nya hotellöppningar under första halvåret var 258 nya hotell/43 486 rum. LE-prognosen för nya hotellöppningar räknar med att ytterligare 591 nya hotell/85 824 rum kommer att öppnas under andra halvan av 2023, vilket ger förväntade nya hotellöppningar till 849 hotell/129 310 rum vid årsskiftet. LE-prognosen för nya hotellöppningar i Kina för 2024 förväntar sig att 915 nya hotell med 150 729 rum kommer att öppnas. År 2025 förutspår LE-analytiker att nya hotellöppningar i Kina kommer att nå 901 nya hotell/174 454 rum.