Sammanfattning, fjärde kvartalet (1 oktober–31 december) 2024:

  • Nettoomsättningen ökade med 1,4 procent till 5 487 MSEK (5 410). Organiskt ökade tillväxten med 1,5 procent.
  • Genomsnittlig beläggningsgrad ökade till 59,6 procent (57,9).
  • Genomsnittlig intäkt per tillgängligt rum (RevPAR) ökade till 762 SEK (734).
  • Rörelseresultatet uppgick till 626 (502).

Jens Mathiesen, vd och koncernchef, rapporterar: ”Scandic levererar ett rekordstarkt fjärde kvartal med betydligt förbättrade resultat. Bokningsläget är stabilt, och vi ser positivt på marknadsutvecklingen framåt. Givet den goda utvecklingen föreslår styrelsen en utdelning om 2,60 SEK per aktie och avser dessutom att lansera ett nytt återköpsprogram om cirka 500 MSEK under 2025.”

”Scandic avslutar året med ett rekordstarkt fjärde kvartal, både vad gäller intäkter och resultat. Hotellmarknaden fortsätter att visa styrka och utvecklas positivt, och vi möter efterfrågan med hög effektivitet och god kostnadskontroll. Vi sålde fler rumsnätter än i fjol, trots att vi under året lämnat flera hotell för att optimera hotellportföljen samt återgått till en mer normaliserad renoveringstakt. Vi har haft ett stort fokus på våra framtidssatsningar, för att ytterligare stärka vår kommersiella och operationella förmåga. Bland höjdpunkterna under fjolåret kan vi nämna implementeringen av Oracle Opera Cloud, lanseringen av det nya lojalitetsprogrammet Scandic Friends, och etableringen av ett strategiskt partnerskap med SAS.”

”Förberedelserna inför lanseringen av Scandics nya app och webbplats är i full gång, med planerad lansering innan sommaren. Denna satsning kommer att lyfta gästupplevelsen markant. Under året kommer vi även att implementera en ny plattform för personalplanering och bemanning, som ska göra oss ännu bättre på att optimera bemanningen och stärka kostnadskontrollen.”

”I kvartalet tecknade vi avtal för två nya Scandic Go-hotell i Sverige och öppnade även vårt andra Scandic Go i Stockholm. Vi tecknade även avtal om ett nytt hotell i Stuttgart. Efter kvartalets slut kunde vi dessutom presentera ett nytt hotell i Berlin med 214 rum, som förväntas öppna under andra halvåret 2026. Scandic är väl positionerat för att vrida upp tillväxttakten och utöver vår ambitiösa plan för leasingportföljen satsar vi även på att expandera genom franchise. Vi ser möjligheter på destinationer i Norden där vi idag inte driver några hotell. Med en stark kommersiell plattform och operationell modell erbjuder vi ett konkurrenskraftigt koncept.”