Scandic har nått en milstolpe i sitt hållbarhetsarbete genom återcertifiering av samtliga av sina Svanenmärkta hotell enligt Svanens nya och tuffare miljökrav. Redan idag är mer än 88 procent av kedjans hotell miljömärkta, och nu fortsätter bolagets resa mot målet att Svanenmärka samtliga av sina hotell.
Svanen, Nordens officiella miljömärkning, uppdaterar sina krav ungefär vart fjärde år och den senaste uppdateringen, med högre miljökrav än tidigare, lanserades under 2023. För att upprätthålla märkningen har Scandics certifierade hotell genomgått en gedigen återcertifieringsprocess där hotellen måste leva upp till samtliga av Svanens nya gränsvärden inom energi, vatten, avfall, kemikalier samt ekologisk mat och dryck. För att behålla certifieringen genomgår även certifierade hotell en årlig uppföljning samt utbildning av medarbetare.
”På Scandic har vi integrerat hållbarhet som en del av vår strategi och därför är det naturligt för oss följa upp vårt arbete och visa hur det gör skillnad för våra gäster, våra medarbetare och samhället i stort. Genom vårt arbete med Svanen har vi genom åren reducerat vår vattenkonsumtion, tagit bort skadliga kemikalier, eliminerat engångsartiklar, reducerat matsvinn och ökat inköpsandelen av ekologiska livsmedelsprodukter. Det är något vi är mycket stolta över. Att återcertifiera våra redan miljömärkta hotell är för oss avgörande för att garantera våra gäster den tuffaste miljömärkningen”, säger Jens Mathiesen, vd och koncernchef för Scandic Hotels Group.
Scandic initierade redan på 90-talet ett långsiktigt samarbete med Svanen med ambitionen att få stöd och rådgivning i att minska påverkan på miljön. Och arbetet har gett resultat. Mellan 1996, när Scandic initierade sin hållbarhetsrapportering och 2022, minskade bolagets vattenanvändning per gästnatt med 32 procent, energi per gästnatt gick ner med 31 procent och CO₂e-utsläpp per gästnatt har reducerats med hela 65 procent*. Det är ett resultat av allt ifrån installation av vattenbesparande armaturer, skifte mot 100 procent förnybar energi för el, byte till lågenergilampor och införande av olika tekniska lösningar för energi- och värmeoptimering.
Flertalet initiativ för att skapa beteendeförändringar har även bidragit till en minskad påverkan, såsom utbildning av medarbetare, och uppmaningar till gäster att göra medvetna val, som att exempelvis stänga av kranen i badrummet vid tandborstning samt införande av städning på förfrågan. Scandic har även prioriterat hållbarhet vid leverantörsupphandlingar och idag är bland annat tv-apparater, sängar och produkter för städ och tvätt miljömärkta.
”Vi är väldigt glada över att en så kraftfull aktör som Scandic satsar på att klara Svanens nya tuffa krav och miljömärker hotell i hela Norden. Det driver på den gröna omställningen och gör skillnad, dels bland gäster som inspireras till nya vanor, dels bland företag, då Scandic ställer krav på miljömärkt vid inköp. Det ger en ’Svaneneffekt’ i andra branscher, som måste förhålla sig till Scandics hållbarhetskrav”, säger Anna Linusson, vd för Miljömärkning Sverige.
För att miljömärkas med Svanen krävs bland annat att ett hotell har en andel ekologisk mat och dryck, köper ekocertifierade möbler och textilier, endast använder miljövänliga kemikalier för städ, disk och tvätt, reducerar mängden vatten, energi och avfall samt har tydliga och transparenta miljömål. Av Scandics hotell är idag 87 i Sverige, 30 i Danmark, 45 i Finland, 76 i Norge miljömärkta, och samtliga redan certifierade hotell har nyligen återcertifierats enligt Svanens nya och tuffare krav. Under 2023, lanseras även Svanen i Tyskland och Polen vilket innebär att bolagets hotell i länderna kan påbörja sin resa mot Svanencertifiering.
Ambitionen är att samtliga hotell i koncernen som drivs under Scandics varumärke på sikt ska Svanencertifieras. Som ett minimum ska alla hotell uppfylla Svanens gränsvärden för energiförbrukning per kvadratmeter, osorterat avfall, vattenförbrukning och miljömärkta kemikalier för intern tvätt, städning och diskning.
* Siffrorna i releasen grundar sig på utvecklingen per gästnatt från det att bolaget påbörjade sin hållbarhetsrapportering, redan 1996, fram till 2022. Rapporteringen inkluderar kedjans samtliga hotell och innefattar bland annat vattenförbrukning, avfall, energiförbrukning och CO₂e-utsläpp.