Antalet utländska besökare i Sverige har ökat under året som gått, och hos Countryside Hotels var det 21 procent fler utländska gäster i somras. En ökande mängd utländska gäster innebär förändringar för och på hotellen, och Countryside Hotels har nu sammanställt fem sätt på vilka de svenska hotellen håller på att förändras, i takt med att allt fler utländska gäster checkar in.
”Vi har så klart alltid haft utländska gäster på våra hotell men den här sommaren var det betydligt fler än tidigare och det påverkar hur vi jobbar för att skapa en så bra gästupplevelse som möjligt”, säger Anna Övergaard, marknadsansvarig på Countryside Hotels.
På dessa fem sätt förändras hotellen av fler utländska gäster:
Engelska blir mer dominant
Även om vissa tyskar, fransmän och spanjorer gärna pratar sitt eget språk även i Sverige, märker hotellen att åtminstone den yngre generationen är allt mer engelskspråkig och många hotell satsar därför nu mer på information på både svenska och engelska.Ökad tydlighet i restauranger
Eftersom ”frokost” betyder lunch på danska kan det lätt uppstå förvirring kring serveringstider. Gäster från södra Europa kan också förvånas över att man äter middag så tidigt i Sverige och huruvida man behöver göra bordsreservation. Dessutom upplever många hotell att det är viktigt att kommunicera kring om det är okej att sätta samman egen matsäck från frukostbuffén.Fler rekommendationer kring omgivningar
Enligt många hotell är utländska gäster mer intresserade än svenska gäster när det gäller att utforska omgivningarna med närliggande städer och därför har fler hotell satsat på att sätta samman ännu mer information kring detta.Förstå alkohol och tobak
För en del utländska gäster kan det vara utmanande att förstå svenska serveringsregler för alkohol, att dryck bara får förtäras inom avgränsade områden, vilket fått hotellen att förtydliga detta, liksom som var man får röka.Möjlighet till högre intäkter
Utländska gäster är mer benägna att stanna fler nätter och köper också oftare tilläggspaket. Det är också färre önskemål om specialkost hos utländska gäster, samtidigt som de köper mer dryck till maten och har en högre snittnota i restaurangerna.
”När man skulle tillmötesgå utländska besökare förr i tiden så handlade det mycket om typ praktiska saker. som att låna ut adapters, men numera handlar det mer om hur man kan skapa en fantastisk gästupplevelse oavsett gästens ursprung, och hantera alla möjliga situationer så som exempelvis den utländska gäst som ville ha sin Kalixlöjrom genomstekt och bad att få den värmd i micron”, säger Anna Övergaard.