Hotellkoncernen fortsätter sin tillväxt och avslutar 2024 med en omsättning på nästan 19 miljarder NOK och en EBITDA på över 1,5 miljarder NOK. Det är bolagets bästa år någonsin.
Strawberry har nu närmare 250 hotell i Norden och är därmed det största hotellbolaget i Sverige och Norge. Bara under 2024 utökade företaget portföljen med 15 nya hotell och över 3 000 rum. Strawberry har idag närmare 50 000 hotellrum och över 20 000 anställda och befäster sin plats som en av Nordens största aktörer inom gästupplevelser.
”2024 har varit ytterligare ett fantastiskt år, och tillväxten efter pandemin har varit enorm. Därför fortsätter vi att investera i nya hotell och i att uppgradera vår befintliga portfölj. Totalt investerade vi närmare en halv miljard under 2024. Det betyder att vi kan anställa fler och ge ett ännu bättre och mer varierat utbud till våra gäster”, säger Torgeir Silseth, koncernchef för Strawberry.
Efter att hotellkoncernen bytte namn till Strawberry i maj 2023 fortsätter de nu att utveckla och expandera sina hotellkedjor. Företaget lanserade nyligen en helt ny kedja, Stopover, och rebrandade den 3 februari Clarion Collection till Home Hotel. Home Hotel har de mest lojala företagskunderna, där det inte är ovanligt med 200 resdagar om året. Kedjan får ett helt nytt koncept med ett erbjudande som är ännu bättre anpassat till de som bor mycket på hotell. Totalt ska Strawberry och dess partners investera över 500 miljoner NOK i förnyelsen av Home Hotel.
”Strawberry har också investerat mycket i att förnya hela vår tech-stack. På ett och ett halvt år har vi bytt och utvecklat nästan alla system som vi använder på hotellen. Det har varit en enormt imponerande operation som genomförts på rekordtid”, säger Torgeir Silseth.
Strawberry lanserade under 2024 även fördelsvalutan Spenn tillsammans med flygbolaget Norwegian. Spenn kommer framöver att addera fler partners och ännu mer lukrativa erbjudanden för sina medlemmar. Spenn har siktet inställt på att bli marknadens mest flexibla fördelsvaluta som kan användas över olika lojalitetsprogram i Norden.
”Strawberry erbjuder inte bara hotellrum, utan har Nordens största restaurangportfölj, och ett stort antal barer, kaféer, spa, gym samt 2 000 mötesrum. Med förvärvet av namnrättigheterna till Strawberry Arena i Stockholm erbjuder vi nu även upplevelsepaket till våra gäster. Vi har utsetts till bästa hotellkedja i Norden, och ska fortsätta vara ett bolag med ett hjärta som slår för omgivningen. Vi fortsätter också arbetet med att ge fler en första rad i sina CV och erbjuda attraktiva och utvecklande karriärsteg för medarbetarna”, säger Petter Stordalen, ägare av Strawberry.
Hotellbolaget har stordriftsfördelar som gör det lättare att hantera svängningarna på marknaden. Även om 2024 var ett tufft år bland annat i Göteborg och på Helsingfors-Vanda flygplats, var det ett mycket bra år för Oslo och Tromsö. På grund av detta kan företaget lättare fortsätta att investera mycket i nya hotell, uppgradering av hotell, samt att anställa ännu fler under de kommande åren. Strawberry förväntar sig tillväxt på de stora marknaderna, och ser positivt på utsikterna för 2025.