Radisson Hotel Group avslutade 2023 med tillväxt. Över 30 000 nya rum lades till internationellt sett via öppningar av nya hotell och avtal i portföljen med tio olika varumärken. Gruppen har utökat sin verksamhet med nära 50 procent sedan omvandlingsplanen presenterades 2018.
Under 2023 satte Radisson Hotel Group ett nytt företagsrekord med det största antalet nya rum i portföljen. Sammanlagt lades mer än 30 000 nya rum till. Gruppens flaggskeppsvarumärke Radisson Blu, var det största exklusiva varumärket i Europa för tolfte året i följd.
”Vi är tacksamma mot våra ägare och kollegor som hjälpte oss till ett starkt 2023 med över 250 avtal och öppningar över hela världen och över 30 000 nya rum i vår portfölj – det högsta antalet någonsin. Vi förväntar oss att 2024 ska fortsätta som 2023, med långsammare inflation och ett stort intresse från intressenterna i vår sektor. Vi fortsätter att tänka nytt och agera på vår föränderliga miljö för att skapa fler möjligheter för våra ägare och gäster”, säger Elie Younes, Executive Vice President och Global Chief Development Officer på Radisson Hotel Group.
Uppdaterad portfölj i Sverige genom stora renoveringar
I Sverige och Norden har Radisson Hotel Group satsat på att utveckla och förfina befintliga hotell genom flera totalrenoveringar. Både rum, restaurang, lobby och reception har renoverats och fått ny design. Samtliga restauranger har även fått ett helt nytt restaurangkoncept. Till exempel har hela 414 rum renoverats på välkända Radisson Blu Waterfront Hotel i Stockholm.
Från Berlin till Thailand – så har portföljen vuxit
Hotel Berlin, Berlin, som är gruppens allra första Radisson Individuals-hotell i den tyska huvudstaden, öppnade som stadens fjärde största hotell med över 700 rum och sviter. Varumärket gjorde även debut i Paris och Thailand med öppningarna av Hotel YAC Paris Clichy, ett Radisson Individuals-hotell, och Lewit Hotel Pattaya, ett Radisson Individuals-hotell. I Indien öppnade gruppen två nya Radisson Individuals-hotell, Uday Palace Navsari, ett Radisson Individuals-hotell i Navsari och Palchan Hotel & Spa, ett Radisson Individual Retreats-hotell, i Manali.
Under 2023 fortsatte Radisson Collection att växa på flera marknader med bland annat viktiga avtal och öppningar i Indien, Nigeria, Egypten och Litauen.
Radisson Hotel Group påskyndande även den globala tillväxten av premiumlivsstilsvarumärket art’otel i samarbete med PPHE. Med integrationen av art’otel utökade hotellgruppen sin varumärkesportfölj till nu tio olika varumärken under ett paraply.
Radisson branschens snabbast växande varumärke
Varumärket Radisson är fortsatt hotellindustrins snabbast växande varumärke. Under 2023 lade Radisson till nästan 40 hotell i sin portfölj genom öppningar och avtal. I Schweiz öppnade gruppen det största hotellet i Zürich. Nya hotell lades till i Storbritannien, och varumärket debuterade på nya destinationer som den tropiska ön Réunion.
Budapest och Baku. I Indien stärkte gruppen sin närvaro ytterligare när man öppnade Radisson Hotel Sonamarg som sjunde hotell i Kashmir-regionen.
Semesteranläggningar allt större fokus
Semesteranläggningar spelar en allt viktigare roll för gruppens verksamhet. Gruppen skrev avtal med Radisson Blu Resort, Mani i Grekland, Radisson Blu Resort, Kumbhalgarh i Indien, och Fridays Boracay, A Radisson Collection Resort, i Filippinerna liksom anläggningar på Fiji, i Turkiet och i Polen, där Radisson Hotel Group är den största innehavaren av semesteranläggningar. Under 2024 fortsätter semesteranläggningar att spela en viktig roll i gruppens strategiska tillväxtplan.