Radisson Hotel Group fortsätter att vidareutveckla mötes- och eventvärlden genom att lansera erbjudandet Radisson Meetings Unbound och AI-drivna plattformen Radisson Meetings Dream Machine. Radisson Meetings Unbound ger mötes- och eventplanerare möjlighet att vara mer kreativa och med hjälp av AI bland annat hitta på nya idéer, dela inspiration och visualisera tilltänkta evenemang.

Minnesvärda möten och konferenser är kärnan i Radisson Hotel Groups erbjudande Radisson Meetings Unbound. Det ger eventarrangörer möjligheten att på förhand visualisera möten och event samt använda hotellets lokaler som en lekplats för att testa nya idéer och dela inspiration.

Som en del av erbjudandet lanseras Radisson Meetings Dream Machine som med hjälp av ett generativt AI-verktyg, möjliggör konceptualisering och visualisering av event på ett nytt sätt. Arrangörer kan använda plattformen till att skapa visuella representationer av hur eventet kan se ut. På plattformen finns även inspiration, från lyckade exempel på andra event till guider så som hur man anpassar evenemangsupplevelser med AI.

Lanseringen av Radisson Meetings Dream Machine sker genom en serie av workshops för eventplanerare runt om i Europa och Afrika där deltagarna får gå in i ett så kallat infinity room. Tanken är att inspirera deltagarna till att tänka nytt när det gäller tillvägagångsättet för att planera konferenser och event.

Deltagarna kommer in i ett nästan kolsvart mötesrum, men med minimalistisk vacker belysning som snarast liknar rymdens stjärnor, där deltagarna leds genom en serie djupfokuserande visualiseringsövningar som hjälper dem att tänka igenom utmaningar de ställs inför när de ska anordna ett event och hur de bäst hanterar olika begränsningar. Ett särskilt fokus läggs på sensoriska upplevelser som belysning och ljud. Allt eftersom arrangörerna går genom de olika stegen i evenemangsplaneringsprocessen blir rummet gradvis ljusare och ett oändlighetsmönster framträder, utformat för att underlätta gemensamt skapande och innovation. Det är en stark upplevelse, och känns lite grann som att uppleva Museum of the Future i Dubai.

Ett första infinity room lanserades nyligen på Park Inn by Radisson Amsterdam City West. Workshops kommer även att genomföras i Düsseldorf, Köpenhamn, Manchester och Johannesburg. Det nya konceptet kommer att sjösättas på utvalda hotell under de kommande månaderna.

Tidningen Meetings International var med på lanseringen i Köpenhamn, vilket även utgjorde en återinvigning Radisson Blu Scandinavia Hotel som verkligen har fått en ansiktslyftning. Först renoverades samtliga 504 rum, och nu har de skapat ett helt nytt lobby- och receptionsområde där de klassiska incheckningsdiskarna har ersatts av incheckningsmaskiner som på en flygplats. Självklart finns det medarbetare som hjälper de kunder som inte tycker att det är lika enkelt att checka in själva. Det här systemet, eller liknande, kommer snart att finnas på många hotell.

”I ett fullsatt konferenslandskap är det svårt att imponera på deltagarna. De förväntar sig engagemang i utbyte mot att de tagit sig tid att delta. Inspiration och kreativitet behövs därför mer än någonsin. På Radisson Meetings vill vi hjälpa våra partners att öppna dörrarna till nya mötesupplevelser. De nya verktygen är typexempel på vårt motto ’Every Moment Matters’. Med hjälp av banbrytande AI-teknik kommer våra eventlokaler att förvandlas till lekplatser där idéer flödar och kreativiteten blomstrar. Vi är stolta över att kunna presentera vårt nya erbjudande och kreativa plattform”, säger Daniela Dumitrescu, Global Marketing Strategy Director, Radisson Hotel Group.

Detta är det senaste erbjudandet från Radisson Hotel Groups framstående team Radisson Meetings, som erbjuder dynamiska, flexibla och funktionella lösningarna för möten och event. Redan 2019 blev Radisson Hotel Group den första hotellkoncernen som gjorde alla möten och event som hölls i koncernens lokaler över hela världen koldioxidneutrala. Totalt har koncernen kompenserat för över 87 000 ton koldioxid hittills. Radisson Meetings Unbound ligger i linje med koncernens fokus på digital innovation och Radisson Hotel Group var en av de första i hotell- och restaurangbranschen att lansera framgångsrika, innovativa digitala upplevelser som sätter kunden främst. Mötesplanerare kan utforska mötesrum och olika arrangemang, boka direkt eller skicka en offertförfrågan, samtidigt som de tar virtuella rundturer.