• 8,49 procent av svenska hotell­besökare uppger att de har upplevt eller blivit utsatta för betal­bedrägerier när de bokade ett hotell eller under sin vistelse. Den genom­snittliga svenska konsumenten förlorade 5 824 kronor. 
  • 59 procent av svenska konsumenter är oroade över den potentiella risken för att bli bedragna när de bokar en hotell­vistelse.
  • Även själva hotellen är drabbade. 52 procent av de 406 till­frågade svenska hotellen uppger att de har upplevt en ökning av antalet betalnings­bedrägerier under det senaste året. Genomsnitts­kostnaden för bedrägerierna, bland annat i form av åter­betalningar, är drygt 20,5 miljoner kronor.

En ny global undersökning från fintech-plattformen Adyen visar att betalbedrägerier hotar hotellbranschen. Enligt undersökningen, som 31 000 konsumenter och mer än 7 600 hotellverksamheter deltagit i, är 59 procent av svenska konsumenter bekymrade över risken för ekonomiska förluster vid hotellbokningar.

I undersökningen där över 2 000 svenskar har svarat på frågor framkommer det också att var tionde svensk har råkat ut för betalbedrägeri som en följd av att ha bott på ett hotell. Mer än dubbelt så många män, 11 procent, jämfört med kvinnor, 5 procent, har råkat ut för betalbedrägeri kopplat till en hotellvistelse. För de drabbade uppgår den genomsnittliga förlusten till 5 824 kronor och var tjugonde drabbade uppger att de blivit bedragna på över 12 000 kronor.

Det framkommer också att varannan svensk, 50 procent, har avstått från att boka en vistelse när hotellet har uppmanat gästen att dela kortuppgifter över telefon. Denna metod för att boka hotell är av säkerhetsskäl förbjuden inom EU sedan slutet av 2019 men kan fortfarande vara tillåtet på andra marknader.

Svenska hotellgäster föredrar säkrare betalmetoder. Drygt fyra av tio svenskar föredrar att betala för sina hotellbesök på plats. Samtidigt vill 27 procent kunna betala direkt via hotellets hemsida medan 25 procent vill att hotell implementerar fler åtgärder för att säkerställa gästens identitet.

Konsumenternas erfarenheter och oro är bara en del av problemet. Även hotellen rapporterar en oroande utveckling vad gäller bedrägeri. Mer än hälften av de tillfrågade hotellen, 52 procent, uppger att de upplever en ökning av antalet betalbedrägerier under det senaste året.

“Resultaten är oroväckande och visar att hotellbranschen behöver modernisera sina rutiner och system för betalningar. Branschen behöver investera i såväl kundupplevelse som säkerhet. Det är uppmuntrande att drygt fyra av tio hotellverksamheter planerar att investera i att förbättra köpupplevelsen under det kommande året, men fler behöver agera för att branschen ska återvinna gästernas förtroende”, säger Tobias Lindh, vd Adyen Norden & Baltikum.

Om Besöksbarometern 2024

Metodik  Adyen Index: Besöksbarometern tar upp globala och lokala trender som påverkar företag världen över. Barometern kombinerar data från företag och konsumenter i 19 länder.

Företagsinsikter  Censuswide tillfrågade 7 661 företagare inom besöksnäringen (18 år och äldre) i Belgien, Brasilien, Danmark, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Irland, Italien, Japan, Kanada, Mexiko, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland, USA och urvalet omfattade inte enmansföretagare med fokus på scaleups och företag. Undersökningen genomfördes: 31 maj–19 juni 2024. I Sverige tillfrågades 406 företag inom hotell- och besöksnäring.

Konsumentinsikter  Undersökningsföretaget Censuswide frågade 31 312 konsumenter (18 år och äldre) i Belgien, Brasilien, Danmark, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Italien, Irland, Japan, Kanada, Mexiko, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA. I alla länder finns ett nationellt representativt urval. Undersökningen genomfördes: 3–19 juni 2024. I Sverige tillfrågades 2 013 konsumenter.