Enligt THP-news planerar Marriott International att utöka sin portfölj i Afrika med över 50 fastigheter och fler än 9 000 rum fram till 2027, inklusive inträde på fem nya marknader.

Marriott Internationals tillväxtstrategi omfattar planer på att gå in på fem nya marknader: Kap Verde, Elfenbenskusten, Demokratiska republiken Kongo, Madagaskar och Mauretanien. Expansionen kommer att bygga vidare på företagets befintliga närvaro i Afrika, som för närvarande omfattar nästan 150 fastigheter och 26 000 rum i 20 länder och 22 varumärken.

Expansionen omfattar segmenten lyx, premium och select service, med ett stort tryck från varumärken som Protea Hotels by Marriott och Four Points by Sheraton. Efterfrågan på unika, högkvalitativa boenden fortsätter att driva tillväxten, särskilt på marknader som Tanzania, Egypten, Marocko, Kenya och Nigeria, som tillsammans står för över hälften av de planerade öppningarna under de kommande två åren.

  • Nord- och Östafrika  Dessa regioner står för 60 procent av Marriotts kommande projekt. Egypten kommer att välkomna det första Aloft Hotels i Afrika, och Marocko kommer att se debut av AC Hotels by Marriott i Casablanca. Samtidigt håller Östafrika på att bli Marriotts äventyrshubb, med sex safarilodger på väg, inklusive The Ritz-Carlton Masai Mara och Mapito Safari Camp i Tanzania.
  • Västafrika  Nigeria leder utvecklingen med sex nya hotell på gång, däribland landets första Courtyard by Marriott. Varumärket går också in på nya marknader som Kap Verde, Elfenbenskusten och Mauretanien.
  • Södra och Centrala Afrika  Sydafrika är fortfarande Marriotts största marknad på kontinenten, med kommande Autograph Collection-hotell i Kapstaden och Kruger National Park. Första inträden i Demokratiska republiken Kongo, Madagaskar och Kamerun ingår också i planerna.

”Vi bevittnar en omvandling av Afrikas turistsektor, driven av visionära regeringsprogram, omfattande infrastrukturutveckling, förbättrad regional och internationell konnektivitet och diversifierade reseupplevelser, som alla lägger grunden för en blomstrande hotell- och restaurangindustri”, säger Jerome Briet, chief development officer, Europa, Mellanöstern och Afrika, Marriott International.