I början av nästa år välkomnar World of Volvo sina första besökare. Med plats för upp till 1 100 personer kan Göteborgs nya mötesplats ta emot företag för sammankomster där naturen möter horisonten. Götaplatsgruppen ansvarar för mat och dryck, och gästerna får tillgång till utvalda talare från Volvobolagen. Den interaktiva utställningen ingår för alla gäster. ”Vi skapar en kreativ mötesplats som bidrar till nya perspektiv”, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.

I morgon ställer World of Volvo ut i den svenska montern på Imex Frankfurt, och lyfter Sverige upp till vad BMW och Porsche har gjort i flera år på samma mässa. Förutom Volvo så ställer de självklara städerna Stockholm, Göteborg och Malmö ut i den svenska montern (F200), och lika självklart Swedish Lapland. Här finns också Helsingborg som efter stadsmässan H22 förra året har ett härligt självförtroende inför framtiden. Stockholmsmässan, Stockholm Convention Bureau, Radisson Hotels Stockholm Waterfront, Münchenbryggeriet och Stureplansgruppen är också på plats.

Göteborg representeras förutom av World of Volvo även av Göteborg Convention Bureau och Svenska Mässan/Gothia Towers. Från Malmö kommer Malmö Convention Bureau, Malmö Arena och Malmö Arena Hotel. Helsingborg Convention & Event Bureau är på plats bland de framsynta och för de som är nyfikna på framtidens frågor. I montern finns också hotellkedjorna Scandic och Strawberry/Nordic Choice Hotels.

Svenska Möten gör premiär som utställare i Frankfurt med sitt koncept Meet in Sweden. Organisationen har utvidgat sitt samarbete med International Association of Conference Centres (IACC) och tar därmed steget ut på den internationella marknaden. Äntligen, säger vi. Det är i världen utanför Sverige som vi behöver vara för att få reda på vad som händer inom det som allt oftare kallas för Business Events. Vart är branschen på väg? Vilka utvecklingsvägar finns det, och hur gör många andra?

I en annan del av mässan, i monter C100, finns Meet Again, en svensk professionell kongressorganisatör (PCO) medan Hilton Stockholm finns i F700 och Sheraton Stockholm i monter C600. I monter F500 finns Strawberry/Nordic Hotels & Resorts, som är en annan del av Petter Stordalens hotellimperium med sex lyxhotell, bland andra At Six i Stockholm, Villa Copenhagen, The Thief i Oslo, Hotel Kämp i Helsingfors, men också hotell som Yasuragi, Copperhill och Icehotel.

Andra utställare från Strawberry är det spännande framtidsprojektet Hernö Gin Hotell i Härnösand, hotellkonceptet Hobo som ska byggas i Köpenhamn, Oslo och Helsingfors. Det återstår att se om Falsterbo Strandbad får alla tillstånd för att det hotellprojektet ska kunna komma igång.

Men när allt kommer omkring, var finns den svenska staten när det gäller möten och event? Besöksnäringsstrategin verkar ha försvunnit i en blå rök när landet bytte regering. Att inte förstå vad möten och event betyder för vårt lands utveckling är att blunda för fakta.

Visst är det roligt att Eurovision återkommer till Sverige nästa år, men det är inte en lika betydelsefull företeelse som att få en världskongress att välja Sverige.

Förstår man inte hur kunskap utvecklas och förmedlas är det självklart svårt att dra några slutsatser som är gynnsamma för Sveriges ekonomiska utveckling på lång sikt, och då lämnas utrymme för organisationer som Svenska Möten att ta steg framåt. Gärna tillsammans med Petter Stordalen som ser fördelar i Sverige som vår regering inte förstår. Så bilda ett eget Besöksnäringsråd med Michael Shüller, vd för Svenska Möten, som drivande kraft. Se till att Strawberry/Nordic Choice Hotels, Strawberry/Nordic Hotels & Resorts, Scandic Hotel, Elite Hotels, Swedish Network of Convention Bureaus, Swedish Network of Destination Management Organisations, som organiserar destinationsorganisationer i städer med över 50 000 invånare samt större turismkommuner, samt Swedish Network of Event Destinations alla är med.

I Australien förstår de vad Business Events betyder för samhällsutvecklingen i landet. I förra månaden gick tre stora organisationer samman och skapade Australian Business Events Association som ska driva branshfrågor upp till regeringsnivå.

Välkomna till Frankfurt och Imex. Dit kommer Malin Andersson och Maria Månsson, båda med doktorsexamen från Lunds Universitet och med i projektet om Mötets Framtid. Ge dem all uppbackning ni kan, och låt oss nu skapa Meet in Sweden på fullt allvar med start den 23 maj 2023.

Väl mött,

Roger Kellerman och Atti Soenarso