Under en hel dag samlas innovatörer, kommunikatörer och entreprenörer i Jönköping för att diskutera hur bilden av Sverige kan stärkas. 27 talare i olika roller och från olika branscher kommer att dela med sig av nya perspektiv och idéer på hur man tillsammans kan skapa samhällsförändring.
Om en vecka, den 4 september, arrangeras Mötesplats Sverige för första gången. Startskottet sker i Jönköping, för att sen arrangeras i olika städer, två gånger om året. Nästa vecka samlas företrädare och besökare från näringslivet, offentlig verksamhet, ideell sektor och kultursektorn för att under en hel dag utveckla Sverige som varumärke.
Frida Lundgren, samhällspolitisk chef för IKEA Sverige, kommer under Mötesplats Sverige prata om hur lyssnandet har varit centralt i såväl IKEAs kommunikation som affärsframgång i över 80 år. IKEA är inte bara kända för Billy, Klippan och blåa praktiska bärkassar, utan tack vare kommunikation och närvaro i samhället har de stärkt sitt varumärke och bibehåller kännedomen världen över.
”Behovet av mötesplatser där vi kommer samman för att diskutera vad Sverige är idag och framförallt hur vi vill att framtiden ska se ut, känns större än på mycket länge. Vi på IKEA Sverige ser det både som en möjlighet och ett ansvar att vara med i den kraftsamling som nu sker för att stärka bilden av Sverige”, säger Frida Lundgren.
Consid är landets snabbast växande företag inom IT och kommunikation. Företaget har utsetts till Sveriges bästa arbetsgivare tre år i rad, har 1 900 anställda och omsätter 2,6 miljarder kronor. Deras vd, Peter Hellgren, kommer under Mötesplats Sverige att prata om kommunikation som förändringskraft och hur det stärker näringslivet.
”Sveriges nutidshistoria är en berättelse om innovation, företagande och entreprenörskap. Det var länge också bilden av Sverige. Poängen med Mötesplats Sverige är att ta tillbaka den bilden, stärka den och skicka den in i framtiden. Det känns otroligt inspirerande att få vara en del av ett så viktigt forum, säger Peter Hellgren.
”Jag ser fram emot att samla spännande talare, nyfikna gäster och branschkollegor under samma tak. Mötesplats Sverige är en helt ny plattform som vi skapar tillsammans”, säger Caroline Thunved, vd och generalsekreterare för Sveriges Kommunikatörer.