Det globala intresset för Eurovision Song Contest ökar. När världens största musiktävling äger rum i Malmö i maj kommer det publik från över 80 olika länder. De stora Eurovision-länderna är väl representerade, men besökarna kommer från i stort sett alla jordens hörn och kontinenter.

  • Utländska besökare står för 66 procent av biljettköpen.
  • Fler än var tionde köpare är utomeuropeisk.
  • Var femte köpare är brittisk (fjolårets värdland).

När Eurovision Song Contest 2024 närmar sig, förbereder sig Malmö för en global folkfest med biljettköpare från alla delar av världen. Storbritannien toppar listan över utländska besökare och står för nästan en femtedel av den totala biljettförsäljningen. men intresset för evenemanget sträcker sig dock långt utanför Europas gränser, med USA och Australien på topp tio-listan tillsammans med Tyskland, Danmark och Spanien. Malmö kommer också att få långväga besök av fans från länder som Mexiko, Brasilien och Nya Zeeland.

”Att Malmö får välkomna Eurovision-fans och besökare från en så stor och brokig del av världen är verkligen fantastiskt. Det visar helt klart på evenemangets dragningskraft och förmåga att förena människor genom musik, kultur och mångfald”, säger Karin Karlsson som är huvudprojektledare för Malmö stads värdskap.

Allt fler upptäcker Malmö som besöksmål, det är en trend som har synts i många år. Kulturutbudet, den rika matkulturen och den stora mångfalden på en liten yta som det är lätt att ta sig runt på lockar många. Med 186 nationer representerade i befolkningen, och läget närmast kontinenten, är Malmö inte bara Sveriges fönster ut mot världen, utan också porten in till Sverige.

”Vi ser Malmö som en plats där människor, kulturella uttryck och traditioner får mötas och lära känna varandra. Detta ska vårt evenemang också spegla. När människor från över 80 länder välkomnas av Malmöbor med bakgrund i över 180 nationer kan det bli otroligt spännande”, menar Karin Karlsson.

De utländska biljettköparna står för 66 procent av det totala antalet sålda biljetter hittills. Resterande 34 procent kommer från Sverige.

”Det är också väldigt kul att det kommer så många besökare från vårt eget land, som ser Eurovision och den folkfest vi skapar som ett tillfälle att uppleva och lära känna Malmö. Vi planerar ett oerhört brett program i staden med fokus på musik. Även om du inte är ett Eurovision-fan eller en schlagerfantast så kan vi garantera att programmet bjuder på något för dig”, poängterar Karin Karlsson.


Tio-i-topp
  1. Sverige
  2. Storbritannien
  3. Danmark
  4. Tyskland
  5. USA
  6. Nederländerna
  7. Australien
  8. Spanien
  9. Irland
  10. Polen


Statistiken baseras på den sammanlagda biljettförsäljningen till Eurovision 2024 fram till mars 2024.