Gamescom 2024 blev ett viktigt steg för samarbete inom den svenska spelindustrin. De fyra svenska spelklustren Arctic Game, Science Park Skövde, Game Habitat i Malmö, och The Great Journey i Karlstad samlades under gemensam flagg med Business Sweden och Dataspelsbranschen för att presentera nya spelstudior och initiativ.
Representanter från Arctic Game samt spelstudiorna Turborilla och Crypto Rogue Games deltog på evenemanget. Med stöd från Arctic Game och projektet Game Attraction North kunde studiorna knyta nya kontakter och säkra finansiering för sina spelprojekt.
Den svenska paviljongen fungerade som ett nav för nätverkande och erbjöd avskilda mötesplatser, vilket är något som är svårt att hitta på Gamescom utan en egen monter. Studion Turborilla delade mötesrum med andra Arctic Game-studior och upplevde intensiv aktivitet under evenemanget.
”Gamescom var riktigt bra. Daniel Wilén på Arctic Game hjälpte oss med introduktioner och öppnade nya dörrar inom spelbranschen, vilket gav oss fantastiska insikter och nya kontakter. Vi har tagit en av kontakterna vidare och för nu en dialog om hur vi kan arbeta tillsammans”, säger Mattias Wiking, vd för Turborilla.
Crypto Rogue hade ett eget rum som användes för möten, speltestning, och pressintervjuer om deras kommande spel, Crystalfall.
Arctic Game knöt även kontakter med spelkluster från Frankrike och Afrika, samt med representanter för framgångsrika initiativ i Europa och Kanada. Syftet var att diskutera framtida samarbeten inom evenemang och utbildning samt att dela insikter och erfarenheter.
”Vi har framgångsrikt underlättat samarbete mellan Arctic Game-företag och partners som kan förbättra vinstmarginalerna för flera av våra företag. Vi har utökat nätverket för våra juniorföretag och inspirerat till nya kontakter bland våra etablerade företag”, säger Daniel Wilén, Managing Director på Arctic Game.
Arctic Game tog även en närmare titt på Web3-utvecklingen, där Crypto Rogue framstår som en ledande svensk aktör inom detta område. Utöver möten med blockchain-spelarna Beam och Immutable, delade Crypto Rogue och deras partners även insikter om hur Web3 skulle kunna gagna Arctic Game och klustrets bolag.
Möjligheter att testa ny teknik var många under evenemanget. Vid OWOs monter kunde besökarna testa en haptisk väst som skulle kunna revolutionera upplevelsen av spel, filmer och musik genom att ge användarna en fysisk känsla i realtid. Dessutom presenterade Claire Kwong sin installation ”Between” som ger en uppslukande upplevelse där spelaren interagerar och formar en geometrisk struktur genom kroppsrörelser.
När evenemanget nu är avslutat, kommer uppföljningen av kontakterna och de idéer som diskuterades att vara avgörande för framtida framgång. Många möten ägde rum utanför formella miljöer, vilket visar vikten av spontana nätverkstillfällen under Gamescom.
Gamescom är ett av världens största spelevenemang och hålls årligen i Köln, Tyskland. Det samlar spelutvecklare, utgivare och spelare för att visa upp de senaste spelen, tekniken och trenderna inom spelindustrin.