Han berättar: ”Vi ville leverera något som satte både oss och stan på kartan, och lyckades med att landa Justin Bieber, världens största artist. Han la ut en fantastisk bild från Nyhamnen som nådde 250 miljoner människor. Malmö pratar om att man vill vara en av de största eventstäderna, det är vi självklart redan.”
Under två kvällar kom det 56 000 personer till konsertplatsen och festivalen genererade 137 miljoner kronor i turismekonomisk omsättning. Ingen betalkonsert i Malmö har lockat så många besökare tidigare.
”Flera restauranger, många av hotellen, pubarna, lokala klädesbutiker och många, många fler fick ta del av vår framgång och vårt bygge. Det betyder mycket för oss.”
Idag är Big Slap ett av de större arrangemangen i södra Sverige. Men projektet började som en liten idé på ett papper.
”Tänk dig att sälja in en produkt som inte finns. Du kan inte ens visa vad produkten är. Släpper du till exempel en klädkollektion kan du visa kunden vad det är för typ av kläder och den kan fatta tycke för plagget, eller för en stol, bänk, lampa, tv, vad som helst.”
”Att sälja in en vision i marknadsföring är extremt svårt när du inte har material att visa vad du har gjort tidigare. Så vi fick vara kreativa under många månader. Tillsammans med vårt team arbetade vi fram framtidsbilden som vi ville sälja. Vi hade idén, visionen och den för många människor korkade tanken att vi ville skapa nånting som var jättestort.”
Big Slap hölls första gången för snart tio år sedan, 2013, i Tallriken i Pildammsparken. Ali Eftekhari säger att under de första åren, då förstod Malmö stad inte riktigt idén med Big Slap.
”Det var först när vi fick hit Avicii år 2016, som staden fattade vårt projekt bättre. Vi hade redan jättebra kontakt med Tim Bergling eftersom vi började jobba med honom 2011.”
Det var den långa relationen med Tim Bergling som avgjorde att giget blev av i Malmö. Nyheten släpptes i Miami under festivalen Ultra Music Festival.
”Vi hade hela scenen, det var mitt i natten amerikansk tid och där och då på bakgrundsskärmen kastades bokstäverna om så att Miami istället blev ’Malmö, vi ses den 5 augusti!’”
Det var 150 000 personer i publiken, de genererade tre miljoner livestreams och på ett par timmar sålde 16 000 biljetter slut. Nyheten fick enorm medieuppmärksamhet nationellt och internationellt.
”Det blev ett sånt otroligt brus. Lite senare, när det kom fram att spelningen skulle bli Aviciis sista i Skandinavien, då helt plötsligt blev det ju extremt stort.”
Framgången med att arrangera Aviciis allra sista konsert i Sverige under avslutningsturnén i Malmö, innebar att Ali Eftekhari och hans kollega Eric Ebbing fick 2016 års pris som Årets Eventskåning, en utmärkelse som delades ut av Event in Skåne.
”Där och då tror jag att polletten trillade ner hos Malmö stad med vad vi ville skapa. Nu känns det som att vi samarbetar med kommunen. Det är nästan så att jag skulle vilja säga att de är medarrangör på något sätt. Det är mycket som har möjliggjorts för oss tack vare superhjältarna på fastighets- och gatukontoret, polisen, tillståndsmyndigheten och kommunen i sig har varit jättebra. Alla inblandade brinner otroligt mycket för evenemang i Malmö, och de har lagt in sina själar i vårt projekt. Helt plötsligt känns det som att vi är en stor familj som vill samma för Malmö stad, och det betyder mycket för oss. Så nu har vi döpt vårt event till Big Slap Malmö, och Malmö stad är med i loggan.”
Duon Ali Eftekhari och Eric Ebbing var även nominerad till Årets Eventskåning år 2015, men kom tvåa.
”När vi blev nominerade för Avicii år 2016 var det som ett enskilt arrangemang. Vi vann, och jag tror att det var den utmärkelsen som öppnade kommunperspektivet för oss. Guldstjärnan som vi fick 2016 var utifrån både ett kommunperspektiv, ett politiskt perspektiv men också ett tjänstemannaperspektiv. De fick upp ögonen för Big Slap på ett annat sätt, och då blev det mer legitimt i folkmun.”
Året därpå, 2017, vann Ali Eftekhari Årets Näringslivsrookiepris vid Malmö Näringslivsgala, något som har skapat ringar på vattnet.
”Det har hjälpt oss och öppnat för en annan värld som förstår sig på Big Slap bättre än vad den gjorde innan.”
Ali Eftekhari berättar att det har varit en krokig resa. Malmö är på många sätt en svårarbetad stad. Det är många som vill gå på evenemang som är gratis, exempelvis Malmöfestivalen.
”Att landa Sebastian Ingrosso år 2013 var inget enkelt gig. Men det fick vi igenom. När han var klar så öppnade sig möjligheterna att boka andra världsartister.”
Från första året till nu har det varit många svåra utmaningar, och tuffast av dem alla var pandemin. Live-scenen påverkades minst sagt negativt, men på ett personligt plan fick Ali Eftekhari distans till sitt jobb.
”Jag fick två lediga somrar och fick leva familjeliv. Grilla, fiska, leka med barnen. Den här perioden gav mig energi att kunna fortsätta jobba i tio år till.”
När det gäller livesegmentet, det vill säga konserter, ser Ali Eftekhari förändringar och nämner stora event som Coachella, Burning Man, Tomorrowland och Lollapalooza som inspiratörer. Han kallar dem för destinationsfestivaler.
”På sikt tror jag att folk drar sig mer till destinationen än bara till en liveartist. Det kostar ändå en del med resa och boende, mat och så vidare. På sista raden blir det en hel del pengar. Jag tror att det blir mer som ett upplevelsecenter kring konserten. Mer som en plats där man bygger flera akter som spelar. Sen kommer det så klart alltid att finnas arenashower också.”
”Jag tror att världen förändras avsevärt. Den är redan på väg att förändras. Idag går man inte och ser en biofilm som är en och halv timme, istället kollar du tio Netflix-avsnitt hemma i tio timmar. Men under de timmarna, då händer det mycket. Det blir mer impulsivt framöver, mer rakt på sak och mer happening som är straight forward framåt. Det tror jag händer på alla livekonserter och där intrycken runt omkring spelar större roll. Dessutom får vi nog se en mer visuell försäljning av grejer på plats än vad vi har gjort tidigare.”
På frågan hur framtiden ser ut för Big Slap svarar Ali Eftekhari att han alltid har drivits av visionen att överträffa sig själv.
”Nu har vi nått en punkt där jag känner: Herregud, det här är ju extremt svårt. Vi har slagit rekord. Vi har gjort det största som gjorts i Malmö. Vi har landat världens största artist, Justin Bieber. Vi har gjort en magisk Big Slap under två dagar. Vi har blivit en av de största festivalerna. Och det är tack vare vårt team som jag jobbar med detta. Jag måste göra Big Slap ett år till så att vi visar att det inte var en engångsföreteelse. Men just nu vet jag vet inte var vi ska landa för att kunna göra det större, eller bättre.”
På önskelistan står sedan många år tillbaka Swedish House Mafia. Men även The Weeknd, Drake, Kayne West och Beyoncé.
”Det är akter som nästan är omöjliga. Men lyckades vi få Justin Bieber finns det chans att få någon till. Vi har absolut förutsättningarna. Vi har spelplatsen. Vi har satt oss själva på kartan, och förhoppningen är att vi ska landa någonting stort den 4–5 augusti nästa år. Så länge vi har möjlighet att kunna nyttja Nyhamnen som spelplats tycker jag att man ska använda den. Därefter får vi kanske gå tillbaka till Tallriken i Pildammsparken. Jag älskar Tallriken, det är världens mest coola spelplats.”