På onsdagen lämnades nycklarna över till Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo. Lokalerna på 22 000 m² ligger på det nya eventstråket i Göteborg och ska rymma allt från utställningar till mat, konferenser och musikupplevelser.
De första spadtagen för World of Volvo togs redan i februari 2021 och det lokala byggbolaget BRA Bygg har sedan dess arbetat intensivt för att skapa Göteborgs nya landmärke. Med en konstruktion bestående av över 2 800 ton trä från Sverige, Österrike och Tyskland, och gigantiska glasskivor, har den ikoniska byggnaden tagit form. Nu är det dags att fokusera på insidan.
”Vi ser det här som en milstolpe och är enormt glada över att äntligen få nycklarna i vår hand. Vi har längtat efter att få flytta in och förbereda innehållet på Volvos nya mötesplats”, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
World of Volvo är en gemensam satsning från Volvo Cars och Volvo Group, med ambitionen att skapa en plats för möten mellan människor och idéer. I hjärtat av etableringen finns den 5 000 m² stora utställningen som tar besökaren genom både Volvos arv och in i framtiden, med ikoniska fordon och banbrytande innovationer med människan i centrum.
Götaplatsgruppen kommer att driva båda restaurangerna i huset med namnet Ceno, och med stjärnkocken Stefan Karlsson i spetsen.
World of Volvo öppnar för allmänheten den 14 april 2024.