Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld. Där får besökaren sällskap av en guide, och kan själv välja platser, arenor och hotell som ska besökas. Det blir ett helt nytt verktyg som visar upp vad destinationen kan erbjuda.
Ett smakprov på hur det kommer att se ut visades på den stora Imex-mässan i Frankfurt i tisdags där mötesbranschen från hela världen är på plats. Det var ett tillfälle att visa upp hur Göteborg planerar att göra destinationen tillgänglig via en digital plattform.
”De som varit i Göteborg och känner till destinationen tenderar att enklare ta beslut och rekommendera oss. Vi är inte lika välkända som vissa av våra konkurrenter. Därför är det viktigt att få visa upp vad vi kan erbjuda”, säger Fredrik Lundgren, projektledare på Göteborg & Co Möten.
Besöksguiden, som fortfarande är under utveckling, bygger på Göteborgs digitala tvilling som är en digital kopia av staden. Den har utvecklats med stöd av plattformen Omniverse från Nvidia. Flera kända platser och landmärken finns med, liksom ett antal hotell och anläggningar, så som Svenska Mässan Gothia Towers.
Den som är mötesarrangör kan bjudas in till ett besök i den digitala miljön, där en guide visar runt och besökaren själv väljer vad den vill se i form av hotell, anläggningar, restauranger, nöjen och sevärdheter. Det går också att välja olika tidpunkter på dygnet, och olika årstider.
”Vi diskuterade hur Göteborg kan ta ytterligare ett kliv framåt inom hållbarhet och öka tillgängligheten. Det vi visade på Imex var en film som ett smakprov på hur det kan se ut när en besökare blir guidad runt i Göteborg. Det är ett första steg i utvecklingen, säger Fredrik Lundgren.
Det återstår en hel del utvecklingsarbete och planen är att ha en testversion färdig i början av 2025 och en full version året därefter. Förutom att vara ett verktyg för arrangörer, så är målet att öka tillgängligheten till Göteborg för besökare med funktionsvariationer. Utvecklingen kommer att ske i samarbete med flera parter.
IMEX genomförs årligen i Frankfurt, och är Europas största och en av de viktigaste branschmässorna. Över 5 000 deltagare representerar destinationer från hela världen, leverantörer samt mötesarrangörer. Göteborg & Co Möten ställer ut årligen med syfte att fånga upp förfrågningar och säkra affärer, men också relationsmarknadsföring för att på sikt värva kongresser till Göteborg.