Framsteg kräver samarbete, menar GCB German Convention Bureau. Givet de senaste årens förändringar har denna princip blivit en avgörande framgångsfaktor för leverantörer inom Tysklands business events-industri. Endast genom gemensamma ansträngningar kan deras kapacitet utnyttjas fullt ut för att göra affärsevenemang ”made in Germany” lämpliga för framtiden. Under 2024 kommer därför fem större varumärken att fördjupa sitt partnerskap med GCB German Convention Bureau. Förutom de mångsidiga marknadsförings- och kommunikationstjänsterna är GCBs roll som ledare för industrin ett övertygande skäl för partnerna.

”Våra fem samarbetspartners 2024 representerar den mångfald av faktorer som skapar framgångsrika affärsevenemang. De förkroppsligar innovation, hållbarhet och de engagerande upplevelser som deltagarna förväntar sig”, förklarar GCBs vd Matthias Schultze. ”Vi ser fram emot att stödja våra partners med våra insikter för att utveckla innovativa och framtidssäkra idéer och lösningar.”

I år omfattar GCBs program Partners in Focus kongresscentret Darmstadtium, Frankfurt Airport Marriott Hotel och Sheraton Frankfurt Airport Hotel & Conference Center, Convention Bureau Thuringia och turistbyrån Schleswig-Holstein. Inom ramen för Premium Partner-programmet kommer GCB dessutom att ha ett nära samarbete med H World International.

Banbrytande innovation inom business eventindsutrin

Sedan ombildningen i slutet av februari har Deutsche Hospitality varit verksamt som H World International och förenat kända hotellvarumärken som Steigenberger Hotels & Resorts och IntercityHotel. Inom ramen för premiumpartnerskapet med GCB vill den internationella hotellgruppen stärka Tysklands och hotellens attraktionskraft som förstklassiga business eventdestinationer med innovativa erbjudanden för möten och evenemang. H World International ser detta samarbete som ett avgörande steg för att stärka hotellgruppens engagemang för excellens och innovation inom hela sektorn, och bygger vidare på sina starka tyska rötter.

”Vårt Premium Partnership med GCB sträcker sig långt bortom enbart representation på olika viktiga marknader; det är en grundläggande allians som syftar till att säkerställa en prestigefylld position i framkanten av branschtrender, innovation och samarbetsinsatser. Vi ser fram emot ett givande samarbete med German Convention Bureau där vi gemensamt banar väg för att sätta nya riktmärken för excellens och innovation inom MICE-sektorn”, säger Johanna Lamke, senior vice president commercial, H World International.

Fokus på hållbarhet och konnektivitet

Kongresscentret Darmstadtium är en föregångare när det gäller konnektivitet  och hållbarhet och är en symbol för framtidens platser för business events. Resurseffektiv hållbarhet har varit en del av anläggningens DNA i över 20 år och kännetecknas av dess futuristiska arkitektur och prisbelönta IT-infrastruktur. Sedan januari 2024 har evenemangsarrangörer och deras gäster tillgång till gratis premium-Wi-Fi enligt den senaste 6E-standarden. Dessutom är Darmstadtium, med sin integrerade strategi för hållbarhetshantering, det första europeiska kongresscentret som uppnår EMASplus-certifiering. (EMAS står för Eco Management and Audit Scheme och är EUs frivilliga system för miljöledning- och miljörevisionsordning. EMAS är baserat på ISO 14001 och syftet är att förbättra och effektivisera miljöarbetet i organisationer och företag.)

”Vi värdesätter GCB som en drivkraft för innovation, som tillhandahåller tankeledarskap för vår industri. Tillsammans vill vi lyfta fram branschrelevanta digitaliserings- och hållbarhetsfrågor”, säger Lars Wöhler, vd för Darmstadt Congress Center. ”GCBs globala närvaro och nätverk hjälper oss att stärka vår position som ett av de mest innovativa, hållbara och framtidsorienterade kongresscentren i Tyskland, och befäster vår närvaro i industrin.”

Positionering som en business event-region

Convention Bureau Thuringia etablerades som en division av Thuringia Tourism i slutet av 2023 och har valt att delta i programmet Partners in Focus för att dra nytta av GCBs nätverk redan från början. Som central kontaktpunkt hjälper Convention Bureau Thuringia evenemangsplanerare att hitta lämpliga business eventplatser och utforma inspirerande program som lyfter fram regionala egenskaper och höjdpunkter. På www.tagen-in-thueringen.de presenteras mötesdestinationens utbud presenteras online, och omfattar inte bara toppmoderna anläggningar utan också många alternativ där regionens rika historia kommer till liv.

”Tack vare GCB kan vi presentera och marknadsföra Thüringen som en konferensregion ännu mer effektivt – redan från början av vår verksamhet”, säger Christoph Gösel, vd för Thüringen Turism. ”För att uppnå detta utnyttjar vi GCBs omfattande nätverk och dess etablerade närvaro på business eventmarknaden. För oss innebär detta samarbete en ny fas av synlighet och förstärkning av vår position på marknaden för företagsevenemang.”

Premiumerbjudande på bästa läge

Med Frankfurt Airport Marriott Hotel och Sheraton Frankfurt Airport Hotel & Conference Center samlar Marriott International två av sina mest välkända premiumvarumärken under ett tak på ett toppläge. Efter en omfattande renovering av 500 rum på Sheraton förra året, handlar 2024 om att ompositionera hotellet som det största konferenshotellet i Rhen-Main-området. Tillsammans med Marriott erbjuder denna kombination en unik upplevelse för såväl konferensplanerare och deltagare som kräsna resenärer.

”Vi vill marknadsföra Frankfurt Airport Marriott Hotel och Sheraton Frankfurt Airport Hotel & Conference Center som ett av de största tyska konferenshotellen i världen – och det bästa sättet att uppnå detta är med en stark partner som är specialist inom detta område”, säger Rick Enders, general manager för det kombinerade hotellet, som har varit en Partner in Focus under flera år. ”Med GCB har vi inte bara en global ambassadör för vårt hotell med dubbla varumärken vid vår sida. Vi ser också GCB som en källa till idéer och trendspanare inom branschen. Vi ser fram emot ännu ett framgångsrikt år med partnerskap 2024.”

Gröna möten som en viktig platsfaktor

De senaste årens satsning på hållbarhet har gett resultat för den tyska delstaten Schleswig-Holstein. Både inhemska och internationella företagsgrupper väljer i allt högre grad den nordligaste regionen i landet som destination för konferenser eller incentive-resor. Schleswig-Holstein Convention Bureau (SHBC), som är en del av Tourism Agency Schleswig-Holstein (TA.SH), ser det växande antalet konferenshotell, tjänsteleverantörer och destinationer i Schleswig-Holstein som erhåller hållbarhetscertifieringar som en viktig drivkraft för denna trend. Samarbetet med GCB är avgörande för att effektivt positionera kustregionen som en hållbar destination för incentiveföretag samt för små och medelstora konferenser.

”Genom att förena våra styrkor och utnyttja GCBs expertis kan vi förbättra vår synlighet internationellt och etablera Schleswig-Holstein som det främsta valet för arrangörer av MICE-evenemang”, säger Dr Bettina Bunge, vd, TA.SH.