Det är en bra svensk satsning på Imex-mässan i Frankfurt, 20–22 maj, när SNCVB (det svenska nätverket för convention bureauer) samordnar den svenska montern.
De som i år är med i det ”Det svenska möteslandslaget” är Stockholm Convention Bureau, Göteborg Convention Bureau, Malmö Convention Bureau, Luleå Convention Bureau, Strawberry, Scandic Hotels, Stockholm Waterfront Congress Centre & Radisson Blu Hotels Sweden, Stockholmsmässan, Nordic Hotels & Resorts, The Swedish Exhibition & Congress Centre/Gothia Towers, Fotografiska, Scandinavian XPO, Malmö Meeting & Event District, House of People, DMC Nordic Group, Nordic Ways, och Royal DMC.
”Kul att vi detta år har med hela tre DMCer plus att platserna gick åt som smör i solsken. Det blir som vanligt fokus på hållbarhet i montern och samma monter som använts de senaste åren har putsats upp, optimerats och är nu åter på väg ner mot Messe Frankfurt. Givetvis står det svenska musikundret i fokus på de två After Show-er som är planerade under tisdag och onsdag. Vi inleder med svensk glamrock på tisdagen och avslutar med ABBA (såklart) på onsdagen. Vi har samma monterplats som tidigare år och ser fram emot bra dagar med många möten i våra kalendrar”, säger Johan Menso, som tillsammans med Mattias Mannberg, ansvarar för samordningen av årets monter. Sverige har monter F200.
I andra montrar finns också Hilton Stockholm och Sheraton Stockholm som utställare. I monter F260 finns också Ovation Scandinavia, som finns även i Sverige.
Just i år är det en helt annan stämning i mötes- och eventvärlden efter den amerikanska administrationens utspel om att stoppa finansieringen av många universitets forskningsprojekt som gör att USA tappar flera viktiga kongresser som söker sig till andra länder för blivande samarbeten. Inte minst Washington har tappat flera vetenskapliga kongresser och på sikt kanske också forskare som söker sig till sina forna hemländer som Kina, Japan och flera europeiska länder. Sverige är gärna med och erbjuder platser för nya forskningsprojekt som på sikt kan leda till ett Nobelpris.
Redan på måndagen inleds arbetet i Frankfurt med Association Focus (endast för inbjudna). Under de tre mässdagarna är det ett massivt utbildningsprogram och på tisdagen genomförs ”The Big Association Rethink”, klockan 10.00–10.45 i the Inspiration Hub i hall 9, monter 9002. Under ledning av James Latham from The Iceberg, pratar Greg Carew från Abbey Conferences och Ciara Gallagher från Failte Ireland om hur destinationer kan stödja internationella associations/föreningar i deras arbeta för att fortsätta utvecklas och växa.
Därefter hinner man precis ta sig till Amex Trends: Crafting unfortgettable experiences and designing, som startar 11.05 och pågår till 11.50, på samma ställe men i Imex Forest. Där finns svenska Sofia Eriksson som talare från Amex Stockholm, director of sales EMEA, meetings & events, Amex GBT meetings & events.
Sofia Eriksson fortsätter sedan 13.00-13.50 och talar om Mastering event ROI: The good, better, best framework for measurable success. Då bland annat med Mathias Sondermann från SAP i Tyskland där han nu leder SAP Compliance Culture Program Office. Han är också medlem av Thought Leader Panel of the German Convention Bureau (GCB).
Meetings International har också en liten grupp av Hosted Buyers med på mässan. Det är en svår tid att locka med svenska eventbyråer, då maj månad är första utomhusmånaden som nästan alla nordbor längtar till efter en lång vinter.