Imex Frankfurt har lanserat sitt utbildningsprogram inför eventet som genomförs 20–22 maj. Programmet riktar in sig på både professionell och personlig utveckling med ett omfattande utbud av fler än 150 utbildningspunkter som sträcker sig från en heldag med utbildning i upplevelsedesign till ”extremt ledarskap”, riskhantering, teknik och välbefinnande.
Programmet för 2025 är ”personcentrerat” och tar hänsyn till att deltagarnas liv inte längre är uppdelat mellan hem och arbete och att deras utmaningar – och önskan om utveckling – ofta överlappar varandra. Deltagarna kan ”välja och vraka” mellan nio olika spår för att tillgodose sina behov. Konkreta och praktiska lärdomar står i centrum för att deltagarna ska kunna vässa sina kunskaper och tillämpa det de lärt sig i sina möten samma dag.
Höjdpunkter från varje spår
Design Matters
är ett av två nya spår för i år och har utformats för att visa hur ”bra design är bra affärer”. Detta är också titeln på en paneldiskussion med Anna Gyseman, Imex designchef, och Tobias Geisler, medgrundare av designföretaget VAVE som arbetar med rumsupplevelser.
Tillsammans kommer de att utforska hur man kan tillämpa goda designprinciper på alla affärsområden och dela med sig av praktiska exempel från tryck, digitalt, detaljhandel, företagsevenemang och festivaler. Panelen modereras av Robert Dunsmore, frilansande creative director, och avslutas med en privat guidad tur i Messe Frankfurts designarkiv som sträcker sig tillbaka till 1553.
Experiential Event Design
är ytterligare ett nytt spår, där Pigalle Tavakkoli, grundare av School of Experience Design, kommer att diskutera Play to innovate: Upptäck konsten och vetenskapen bakom att frigöra kreativitet. Hon säger: ”Med Experience Design kan vi gå längre än att bara utforma formen och funktionen hos en produkt, ett evenemang eller en tjänst, till att också utforma deltagarnas känslor, minnen och beteenden, och i slutänden förändra deras beteende för alltid.”
Det välrenommerade College of Extraordinary Experiences kommer för första gången att visa upp sitt unika sätt att skapa fantasifulla innovationer. Deltagarna kan träffa både direktörer och alumner från College för samtal, praktisk kreativitet och utmaningar.
Evenemangslogistik
Ett praktiskt spår med experter som kastar ett nytt öga på och delar med sig av de senaste lärdomarna om grundläggande evenemangsplanering. Budgetering och förhandling, avtalshantering, säkerhet och riskhantering samt F&B-trender kommer att behandlas.
Påverkan
Imex Talking Point för i år, sessionerna om Påverkan kommer att fördjupa sig i hur man utformar sammankomster som lämnar en bestående, positiv inverkan på människor och planeten.
Lego Serious Play: Using creativity for more sustainability kommer att ledas av Matthias Renner, Lego Serious Play Facilitator på Brickolution. Han förklarar: ”Mina workshops visar hur ett lekfullt tillvägagångssätt förenar den analytiska med den kreativa sidan av hjärnan för att skapa verkliga, effektiva lösningar för en mer hållbar evenemangsplanering.”
Andra Impact-sessioner kommer att utforska och öppna upp för samtal om miljö, socialt ansvar och styrning (ESG), nettonoll, och mångfald, rättvisa och inkludering (DEI).
Ledarskap och kultur
En före detta stridshelikopterpilot, en ”välgörenhetsäventyrare” och en global expeditionsledare är några av de talare som diskuterar sina erfarenheter av ”extremt ledarskap”. Gemensamt för dessa inspirerande personer är att de har tänjt på gränser och övervunnit hinder, vilket har gett dem otroliga insikter i vad det innebär att vara ledare under svåra omständigheter och hur man leder andra genom tuffa tider.
Marknadsföring och engagemang
Kommunikationsexperten Jose Ucar kommer att tala om hur man kommunicerar med genomslagskraft för att bygga bättre mänskliga kontakter. ”I den snabba affärsvärlden imponerar inte komplexitet, den förvirrar. Oavsett om det handlar om en enkel fras som stannar kvar i minnet eller en pitch som träffar rätt, så vinner alltid tydlighet och enkelhet”, säger Jose Ucar.
Andra sessioner kommer att handla om sponsring, intressenters engagemang och dataanalys.
Teknisk innovation och AI
Framtidsforskaren Henry Coutinho-Mason kommer att titta utanför BusinessEventsektorn och ge nya insikter om AI på Thriving in the AI era: ”Icke-uppenbara sätt att utforma en AI-strategi som sätter människan i centrum.”
Enligt Henry Coutinho-Mason är en av nycklarna till innovation duplicering: ”En hemlighet som jag lärde mig under mitt decennium som chef för en global trendbyrå för konsumenter är att de bästa innovatörerna är tjuvar. De tittar på angränsande branscher, upptäcker nya kundförväntningar och använder sedan dessa för att skapa nya övertygande upplevelser för sin egen publik.”
Branschledarna Maritz och DRPG, Spark och Snapsight kommer att använda sina erfarenheter från kunder och intressenter runt om i världen för att visa planerare hur man bäst använder teknik för att uppnå ökad effektivitet och framgång.
Trender och forskning
Stora marknadsförändringar kommer att avslöjas i den senaste forskningen från stora branschaktörer, inklusive AMEX, Cvent, Events Industry Council (EIC), Hilton, SITE och Skift.
Andra sessioner kommer att fokusera på specifika heta ämnen inom affärsvärlden, inklusive: Navigering av effekterna av minskad uppmärksamhet på affärsevenemang; The Good, Better, Best Guide to ROI Measurement och en undersökning av Vad är bra varumärkeskommunikation?
Välbefinnande
När World Health Organisation kallar ensamhet för ett akut hot mot hälsan, finns det då en möjlighet för planerare att omforma evenemang så att välbefinnande och samhörighet sätts i centrum (vilket beskrivs i den senaste Imex-rapporten The Power of Experiences).
Imex-teamet har därför återinfört sina ”Tough Talks” efter lanseringen förra året. Det är trygga platser för ärliga, och ibland svåra, diskussioner om ämnen som mäns psykiska hälsa, sorg, kvinnors hälsa och relationer på arbetsplatsen.
I välbefinnande-loungen finns ett program med meditationspauser, andningsövningar och qigong-workshops, utformat för att deltagarna ska kunna komma in och ladda batterierna mellan mötena.
Utbildningsprogrammet på Imex Frankfurt är kostnadsfritt och öppet för alla, och de allra flesta är ackrediterade av CMP, CSEP och ICCA Skills. Imex samarbetar med Snapsight för att ge deltagarna omedelbar tillgång till de viktigaste utbildningsuppgifterna från många av sessionerna.