November 19–21 sågs IBTM World öppna i Barcelona, känd som en av världens viktigaste mässor för affärsevenemang. Som vanligt, finns det en nordisk del av mässan, där Danmark, Norge, Finland, Island och Färöarna medverkar med fina montrar. Självklart borde även Sverige finnas med där, och det gör vi, men bara för att Göteborg självständigt har tagit hand om det som hela Sverige gemensamt borde ha gjort. Och staden gjorde det i en hållbar monter, byggd på plats av lokala hantverkare.
Det är dags att ifrågasätta frånvaron av resten av Sverige här på IBTM World i Barcelona. Det är dags för Visit Sweden att ställa sig upp inför beslutande politiker och förklara att vi måste förstärka landet och vår position som ett av världens viktigaste mötes- och eventländer. Det rör sig inte om några fantasisummor för att vara med och visa att även vi tillhör samma elit som resten av våra nordiska grannar (om Norden vore ett land så skulle det leda världsstatistiken, fast det bara skulle utgöra en bråkdel av ytan och befolkningen hos den nuvarande listettan USA). Trots att Danmark redan är ett mötesland i toppklass, har de just satsat drygt 311 miljoner kronor på att bli ännu bättre (DKK 200 miljoner). Medan Sverige, i sin tur, ökade anslaget till Visit Sweden med fem miljoner kronor, efter att inte ha höjt anslaget på åtta år. Allt är förstås bättre än inget, men man kan kallt konstatera att den svenska investeringen inte direkt signalerar framtidstro med samma tydlighet som Danmarks investering.
Göteborg stoltserar med den nya mötesanläggningen World of Volvo, Strawberry fortsätter satsa på staden, och Göteborg & Co (där Göteborg Convention Bureau och Gothia Towers är spjutspetsarna) blir allt starkare. Men Sverige, som helhet, tycker uppenbarligen att det räcker med att bara finnas till. Vi måste göra som Svenska Fotbollslandslaget: skaffa en ny coach och börja satsa på offensiven. Det kommer inte att vara enkelt. Det kan vara skakigt ett tag. Det tar tid att ställa om spelet från defensivt till offensivt, men förutom att det blir roligare så blir det också framgångsrikt när den nya modellen är på plats.
Skapa en Sweden Convention Bureau, och gör det nu. Satsa åtminstone hälften av vad Danmark satsar de kommande fem åren. Sweden Convention Bureau kan mycket väl skapas i Göteborg där man fortfarande tror att kongresser, konferenser och events utvecklar individer, universitet, högskolor, företag, städer och i slutänden därmed hela landet och samhället i stort. Det är själva poängen med att satsa på möten och events. Det är bra att hotell, restauranger och taxitjänster får högre omsättning, men det viktiga är att landet Sverige visar att vi är med och påverkar framtiden på ett positivt sätt. Man vinner inga Nobelpris utan att delta på kongresser och vända sig utåt mot en större värld. Detta, om något, borde vi ha koll på här i Sverige. Välkomna till framtiden, ni som väljer att delta.