Nu får Stockholmsmässan en ny modern och färgstark kostym. Den nya visuella identiteten för Stockholmsmässan är levande och har en dynamisk variation i färg och form. Bakom det nya manéret ligger den prisbelönta byrån Brand Union som innan pandemin fick i uppdrag att se över Stockholmsmässans grafiska profil för att bättre kunna marknadsföra sig i Sverige och världen som Europas främsta mötesplats.
Den prisbelönta byrån Brand Union fick innan pandemin i uppdrag att se över Stockholmsmässans grafiska profil som inte hade uppdaterats på länge.
”Vi skapade en ny positionering, ett nytt varumärkeslöfte, en ny grafisk identitet och som kronan på verket en helt ny logotyp till Stockholmsmässan. Arbetet baserades på en mängd intervjuer med anställda och intressenter samt en ordentlig omvärldsanalys. Vi är otroligt stolta över det nya kreativa uttrycket”, säger Jonas Andersson, vd för Brand Union.
En färgsprakande palett och ett nytt modernt uttryck
Tillsammans jobbade Brand Union och Stockholmsmässan fram kundlöftet ”Vi finns till för dig som vill vara steget före i en föränderlig värld”, och till det skapades det grafiska manér som redan har börjat implementeras på mässan. Det uttrycksfulla färgmanéret symboliserar den stora flexibiliteten och alla möjligheter som verksamheten erbjuder. Nu implementeras även den nya logotypen fullt ut. Den är framtagen för att på ett modernt sätt lyfta varumärket och är dessutom anpassad för att passa digitala format. Cirkeln symboliserar platsen där allt startar eller händelsernas centrum och de tre strecken symboliserar möten mellan människor.
”Vår visuella identitet för Stockholmsmässan ska, precis som det är i våra lokaler, vara levande och dynamisk och det ska finnas en stor frihet och variation, vilket jag tycker att vi tillsammans med Brand Union har lyckats med. Vi är dessutom oerhört glada att den moderna formen på kronorna i redesignen blev godkänd av Heraldiska föreningen och Patent- och registreringsverket, då det är svårt att få tillstånd att använda de tre kronorna i en logotyp. Det är en stark symbolik för såväl Stockholm som Sverige, men även för oss”, säger Patrik Svanberg, Creative Director på Stockholmsmässan.
Fullbokad anläggning och ett ökat besökarantal
Under 2024 har Stockholmsmässan en nästan helt fullbokad eventkalender med över 800 000 svenska och internationella besökare som väntas passera in genom mässans entréer.
”Att Stockholmsmässan fylls med mässor och evenemang betyder såklart mycket för oss, men även hela regionen. Med mässor, event och kongresser kommer även hotellnätter resor, restaurangbesök och handel. Det känns bra och viktigt för oss att vår verksamhet bidrar till det regionala näringslivet. Att dessutom få möta ett fullspäckat 2024 med en helt ny kostym känns både bra och helt i linje med vilka vi vill vara framåt”, säger Christian Clemens, vd på Stockholmsmässan.