Radisson Hotel Group har haft ett starkt första halvår 2023 med strategisk tillväxt i hela portföljen i APAC och EMEA med viktiga nyförvärv och nyöppningar. Koncernen har också meddelat att utbudet för ägare och gäster utvidgas genom lanseringen av Art’otel i portföljen, med ett möte mellan konst och livsstil.
Radisson Hotel Group vidareutvecklade sin tillväxt- och expansionsplan under det första halvåret 2023 med inriktning på strategiska, geografiska expansioner och en helt ny arkitektur genom tillskottet av varumärket Art’otel, som ger ett unikt värdeerbjudande för ägare och gäster genom mötet mellan konst och livsstilsupplevelse. Sedan årets början har koncernen gjort över 100 nyöppningar och nyförvärv av hotell i APAC och EMEA.
Tillväxten i EMEA under första halvåret inkluderade ett tillägg av över 8 000 rum genom förvärv och nyöppningar i olika varumärken på viktiga destinationer som Grekland, Tyskland, Storbritannien, Italien, Schweiz, Frankrike, Saudiarabien och Nigeria. Bland de större förvärven och nyöppningarna märks öppnandet av Radisson Collection Hotel, Santa Sofia Milan, förvärvet av Radisson Blu Hotel, Rome EUR och Radisson Blu Hotel, Abuja CBD samt förvärvet av Radisson RED Edinburgh Airport och öppnandet av ett Radisson-hotell för långtidsvistelse i Zürich med 430 rum, vilket gör det till det största hotellet i Zürich-regionen. Dessutom öppnades ett nytt Radisson-hotell i Ferrara, Radisson Residences Limassol förvärvades i Cypern och Radisson Hotel Mersin i Turkiet förvärvades med planerad öppning under första kvartalet 2024.
I APAC utvidgade Radisson Hotel Group sin portfölj med över 60 hotell, motsvarande över 8 000 rum, i Vietnam, Indien, Thailand, Filippinerna och Kina. I Thailand har koncernen mer än dubblerat sin portfölj genom förvärvet av sju nya hotell med över 1 300 rum under det senaste året. Bland de större förvärven och nyöppningarna märks Radisson Hotel Ploenchit Bangkok, som blir koncernens flaggskeppshotell inom Radisson-märket i Thailand när det öppnas 2024. Dessutom införlivades ett nytt Radisson RED-hotell i Phuket, Radisson Resort & Spa i Hua Hin, Radisson Resort & Suites Phuket samt att varumärket Park Inn by Radisson lanserades i Thailand med ett nyförvärv i Bangkok.
”Över 65 procent av våra ägare har mer än ett hotell hos oss, och det är tack vare förtroendet från våra partner, våra varumärkens relevans och vår serviceinriktade personal. Vi ser fram emot ett spännande andra halvår och önskar alla en skön och avslappnande sommar,” säger Elie Younes, Executive Vice President och Global Chief Development Officer på Radisson Hotel Group.