Svenska Loreen vann Eurovision, trots att våra finska grannar som enda land i hela tävlingen gav Sverige och Loreen noll poäng. Men mer än äran stod på spel. Vid nästa års Eurovisionfinal i Sverige kommer 310 miljoner kronor att följa med i form av besöksintäkter. I alla fall om tävlingen hamnar i Stockholm där landets största arena och flest hotellrum finns.
Senast Sverige tog hem Eurovision Song Contest och stod värd för spelen, år 2016, skapades turismekonomiska effekter på cirka 263 miljoner kronor i dåtidens penningvärde. Justerat för inflation så skulle samma besöksantal ge intäkter på 310 miljoner. Visserligen kostar det en hel del att arrangera tävlingen men en europeisk schlagerfinal ger ändå betydande vinster.
Varje evenemang som arrangeras ger ekonomiska ringar på vattnet när besökarna köper resor, bor på hotell och äter på restaurang. Intäkterna som Stockholms Handelskammare räknat fram baseras på antaganden om vad inresta gäster, både svenskar och utlänningar, konsumerar under den tid som de befinner sig på finalorten. Det enorma marknadsföringsvärdet som uppstår när 200 miljoner människor vänder blickarna mot Sverige är inte medräknat.
”Stockholm tar emot med öppna armar för att välkomna Europas Eurovisionfans. Vi har arenorna, infrastrukturen, hotellen och nattlivet redo”, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.