platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
mässor skapar möten
Meetings International
inleder ett nytt internationellt samarbete med en mässa i Jakarta.
event skapar möten
Karlstad CCC
storsatsar på mat och dryck.
hållbarhet
Meetx
har miljödiplomerat ECOC Conference 2017.
Varde ljus
Ljusevangelisten Svante Pettersson
talar på Light & Design.
events skapar möten
Halmstad
står värd för Jazzfesten 2018.
på nytt uppdrag
David Bergling
ny vd på designhotellet Nordic Light.
mässor skapar möten
Scandinavian Expo
öppnar vid Arlanda 2019/2020.
På nytt uppdrag
Joakim Lempiäinen
ny hotelldirektör på Scandic Lugnet Falun och Scandic Borlänge.
innovation skapar möten
Smart klädd
i 100 procent svenskt papper.
hotellnytt
Scandic Hotels
expanderar ytterligare i Köpenhamn.
RSS
rss_icon
Länkar
Företagen satsade 4,8 miljarder på events

IRMs specialrapport över eventbyråernas intäkter visar att intäkterna från, både företagsinterna event och event i externt marknadsföringssyfte, återigen ökar kraftfullt efter ett rejält fall under 2009. Omsättningen under 2010 uppgick till 4,8 miljoner kronor.

Det är endast externa events som normalt ingår i IRMs statistik, men denna specialrapport omfattar även företagsinterna event, något som förbättrar statistiken kring en mycket föränderlig bransch. Totalt omsatte eventbyråerna 4,8 miljarder kronor under 2010, vilket är en ökning med 4,5 procent eller 200 miljoner kronor jämfört med 2009.

Att tillväxten är kraftfull bekräftas dessutom av att investeringarna i eventmarknadsföring ökade med drygt 32 procent under det första kvartalet i år. Eventmarknadsföring, som inte innefattar företagsinterna events, omsatte nämligen närmare 1,2 miljarder kronor under årets tre första månader. Endast dagspress-, Internet- och TV-reklamen omsatte större summor pengar samma period.

– Vi vet sedan tidigare att företagen satsar mycket pengar på events och dessa investeringar är mycket konjunkturkänsliga. Den snabba och kraftfulla ökningen i år visar dock återigen att events är en etablerade del av marknadskommunikationen, säger IRM:s vd Magnus Anshelm. När företagen har behov av att engagera eller aktivera konsumenten är events ett viktigt verktyg idag.