platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
if you build it they will come
Lund
bygger sin kongress- och kulturanläggning.
delad kunskap
Endast en fjärdedel
har kontakt med familjen när de är ute på en affärsresa.
+16 procent
​Svenska Möten
spår bra mötesår 2018.
mötesindustrinytt
Convenes Hosted Buyer-program
når nya rekord 2018.
Mat & Möten
Karlstad CCC
startar matprogrammet ”Någonting att äta”.
sustainability
Göteborg toppar världsranking
bland hållbara och innovativa städer.
e-Tourism
Spännande världskonferens i Jönköping
belyser framtidens turism.
nya kunskaper på väg
Världskongress ger nya affärer & insikter
- Adventure Travel World Summit till Sverige 2019.
mat och möten
Villa Sjötorp
återigen nominerade till Historic Hotel Gourmet Award.
EXPECT
Västerås först ut med virtuellt showroom
för att locka turister och nya företag.
RSS
rss_icon
Länkar
Företagen satsade 4,8 miljarder på events

IRMs specialrapport över eventbyråernas intäkter visar att intäkterna från, både företagsinterna event och event i externt marknadsföringssyfte, återigen ökar kraftfullt efter ett rejält fall under 2009. Omsättningen under 2010 uppgick till 4,8 miljoner kronor.

Det är endast externa events som normalt ingår i IRMs statistik, men denna specialrapport omfattar även företagsinterna event, något som förbättrar statistiken kring en mycket föränderlig bransch. Totalt omsatte eventbyråerna 4,8 miljarder kronor under 2010, vilket är en ökning med 4,5 procent eller 200 miljoner kronor jämfört med 2009.

Att tillväxten är kraftfull bekräftas dessutom av att investeringarna i eventmarknadsföring ökade med drygt 32 procent under det första kvartalet i år. Eventmarknadsföring, som inte innefattar företagsinterna events, omsatte nämligen närmare 1,2 miljarder kronor under årets tre första månader. Endast dagspress-, Internet- och TV-reklamen omsatte större summor pengar samma period.

– Vi vet sedan tidigare att företagen satsar mycket pengar på events och dessa investeringar är mycket konjunkturkänsliga. Den snabba och kraftfulla ökningen i år visar dock återigen att events är en etablerade del av marknadskommunikationen, säger IRM:s vd Magnus Anshelm. När företagen har behov av att engagera eller aktivera konsumenten är events ett viktigt verktyg idag.