platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
if you build it they will come
Lund
bygger sin kongress- och kulturanläggning.
delad kunskap
Endast en fjärdedel
har kontakt med familjen när de är ute på en affärsresa.
+16 procent
​Svenska Möten
spår bra mötesår 2018.
mötesindustrinytt
Convenes Hosted Buyer-program
når nya rekord 2018.
Mat & Möten
Karlstad CCC
startar matprogrammet ”Någonting att äta”.
sustainability
Göteborg toppar världsranking
bland hållbara och innovativa städer.
e-Tourism
Spännande världskonferens i Jönköping
belyser framtidens turism.
nya kunskaper på väg
Världskongress ger nya affärer & insikter
- Adventure Travel World Summit till Sverige 2019.
mat och möten
Villa Sjötorp
återigen nominerade till Historic Hotel Gourmet Award.
EXPECT
Västerås först ut med virtuellt showroom
för att locka turister och nya företag.
RSS
rss_icon
Länkar
Fullspäckad kongressommar på Stockholmsmässan
Stockholmsmässan tar ingen sommarsemester – tvärtom. Under juni, juli och augusti är det ett fullspäckat schema med fyra kongresser gällande orientaliska mattor, mänsklig reproduktion, socialpsykologi och världens vatten.

– Stockholm är numera en mycket välkänd kongressdestination och vi har jobbat med att bearbeta kunder under många år – det är det vi ser resultatet av nu. Sedan kan slumpen ibland avgöra om ett år blir större än ett annat. Det kan också ha att göra med vad vi har i mässkalendern och hur väl vi kan matcha in tiderna i vår planering, säger Karin Mäntymäki, kongresschef på Stockholmsmässan.

Men i år är ett mycket bra år. Så mycket som sju internationella kongresser äger rum på Stockholmsmässan under 2011, och cirka 36 000 delegater beräknas ha kommit hit innan året är slut. De två största är cancerkongressen i september och gastroenterologkongressen i oktober.


Hur ser det ut på kongressmarknaden i stort?

– Vi blir mer och mer destinationer som ”jagar” kongressarrangörerna, så konkurrensen hårdnar. Det gäller att hålla sig framme och jobba tillsammans med kunderna för att matcha deras krav, säger Karin Mäntymäki.