platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Mässor & Möten
Trädgårdstrender
och tekniska framtidsspaningar på årets Elmia Garden.
skidåkning och möten
Nya storsatsningar i Stöten
Nytt snösystem, fler bäddar och utökad service.
mässor skapar möten
Meetings International
inleder ett nytt internationellt samarbete med en mässa i Jakarta.
event skapar möten
Karlstad CCC
storsatsar på mat och dryck.
hållbarhet
Meetx
har miljödiplomerat ECOC Conference 2017.
Varde ljus
Ljusevangelisten Svante Pettersson
talar på Light & Design.
events skapar möten
Halmstad
står värd för Jazzfesten 2018.
på nytt uppdrag
David Bergling
ny vd på designhotellet Nordic Light.
mässor skapar möten
Scandinavian Expo
öppnar vid Arlanda 2019/2020.
På nytt uppdrag
Joakim Lempiäinen
ny hotelldirektör på Scandic Lugnet Falun och Scandic Borlänge.
RSS
rss_icon
Länkar
Ny organisation på Göteborg & Co

I slutet av förra året påbörjade Göteborg & Co en översyn av organisationen. Arbetet har resulterat i nya samt förändrade ansvarsområden och ledande befattningar fr o m 1 maj 2011. Dessa ledande befattningar utgör tillsammans med vd Sabine Söndergaard och vice vd Lars Åhrman, Göteborg & Co´s framtida ledningsgrupp. Nedan följer en presentation av ansvarsområde och en kortare presentation av de nya ledarna.

Ansvarsområde: Partnerskap och Finansiering

ansvarar för externa finansieringsfrågor, nya och befintliga partnerskap och internationella relationer.

 

Ledare är Camilla Nyman, 44 år, som började i bolaget år 2000 på Göteborg Convention Bureau, och därefter jobbat med affärsutveckling, partnerskap och internationella relationer i nätverk som Delice och European Cities Marketing.

 

Ansvarsområde: Innovation och Produktutveckling

ansvarar för att initiera och utveckla idéer, projekt och evenemang som bidrar till destinationens attraktionskraft året om.

 

Ledare är Henrik Jutbring, 37 år, som sedan år 2000 arbetat med utveckling och värvning av evenemang som Way out West, Metaltown och P3 Guld. Henrik har sedan 2009 varit analytiker och strateg på bolagets FoU-avdelning.

 

Ansvarsområde: Värvning och försäljning

ansvarar för strategisk destinationförsäljning innefattande möten, evenemang, flygutveckling, kryssningar samt turisttjänster.

 

Ledare är Max Markusson, 31 år. Max har en pol mag från GU och har tidigare arbetat på Exportrådet i Lettland. Max har sedan 2006 arbetat som VD för Faktum i Göteborg.

 

Ansvarsområde: Kommunikation

ansvarar för strategisk destinationskommunikation.

 

Ledare är Fredrik Dahlgren, 45 år. Fredrik har tidigare drivit egen byråverksamhet samt innehaft flera strategiska uppdrag inom kommunikation, senast som marknads- och försäljningschef på Tura Scandinavia.

 

Ansvarsområde: Projektgenomförande och besökare

ansvarar för genomförandet av projekt och evenemang samt besöksservice på turistbyråerna i Göteborg.

 

Ledare är Anki Sande, 47 år, som sedan 2008 är projektledare för Göteborgs kulturkalas. Anki har stor erfarenhet av att leda projekt, bl a ostindiefararen Götheborgs sjösättning och hemkomst samt klimatgalan Leve Klotet 2008.

 

Ansvarsområde: Näringslivsgruppen

ansvarar för att stödja och utveckla projekt inom huvudområdena: näringsliv, kunskapsmiljö och evenemang tillsammans med intressenterna i gruppen.

Ledare är som tidigare Birgitta L-Öfverholm, 57 år.

 

Inom ramen för ovanstående ansvarsområden finns följande personer:

• Lennart Johansson, ansvarig Göteborg Convention Bureau

• Therese Brusberg, projektledare för 2021

• Stefan Gadd, presschef

• Annelie Karlsson, ansvarig besöksservice

• Agneta Forshufvud, ansvarig inhousebyrå

• Gunilla Hammer, ekonomichef

• Ossian Stiernstrand, ansvarig FOU

 

– Ett av syftena med organisationsutvecklingen vi gör är att ta till vara den stora erfarenhet och kunskap som finns hos personalen samtidigt som vi tillför nytänkande och öppnar upp för influenser utifrån, säger Sabine Söndergaard.

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Bolaget ägs gemensamt av kommunen och näringslivet.

Foto: Max Markusson ansvarar för strategisk destinationförsäljning innefattande möten, evenemang, flygutveckling, kryssningar samt turisttjänster.