platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
mässor skapar möten
Scandinavian Expo
öppnar vid Arlanda 2019/2020.
På nytt uppdrag
Joakim Lempiäinen
ny hotelldirektör på Scandic Lugnet Falun och Scandic Borlänge.
innovation skapar möten
Smart klädd
i 100 procent svenskt papper.
hotellnytt
Scandic Hotels
expanderar ytterligare i Köpenhamn.
affärer
Scan X Group
har köpt DMC Scandinavian Incentives.
events skapar möten
UEFA Europa League Finalen
generade 290 miljoner till Stockholmsregionen.
på nytt uppdrag
Yasuragi anställer
Markus Hellgren som ny Trevenue Manager.
på nytt uppdrag
Karin Mäntymäki
från Visit Stockholm ny ordförande för Swedish Network of Convention Bureaus.
På nytt uppdrag
UKK rekryterar konferenschef
med Uppsalarötter och internationell erfarenhet.
innovation
Clarion Hotels
lanserar ny teknisk lösning för roligare möten.
RSS
rss_icon
Länkar
Hansens Eventbarometer 2011: Företagen satsar mer på möten

Över 200 vd:ar, marknadschefer samt event- och konferensansvariga har deltagit i en undersökning kring satsningar på konferens och event. Undersökningen visar att hela 34 procent av de tillfrågade ökar sin budget för konferens och event under 2011, varav 5 procent ökar med hela 40 procent eller mer.

Det är Hansen Event & Conference, som ingår i 2E Group AB (publ) tillsammans med 2Entertain och Wallmans Nöjen, som har genomfört den årliga undersökningen, kallad Eventbarometern. Hansen genomför ca 400 antal events och konferenser årligen.

– Vi ser en positiv trend inom branschen att satsa på större events och undersökningens resultat stärker detta. De flesta företag inser vikten av att möta såväl sina medarbetare som kunder i lyckade events, säger Niclas Linnér, vd på Hansen Event & Conference.

Att man inser vikten av välarrangerade event syns också i undersökningen där en klar majoritet av de tillfrågade anger affärsnytta, ökad kunskap samt inspiration och motivation som de viktigaste anledningarna till att anordna konferenser och events. Alla oerhört viktiga delar för att driva ett framgångsrikt företag.

Få mäter dock effekten av eventet eller konferensen, hela 21 procent mäter aldrig och 37 procent mäter endast ett fåtal. Att så få företag mäter effekterna förvånar inte Niclas:

– Vi ser i undersökningen att få företag prioriterar att mäta och följa upp resultatet av ett möte, vilket är synd. Utvärdering och uppföljning är viktigt för att företaget verkligen ska kunna använda eventet eller konferensen maximalt och därmed kunna vässa sin kompetens utifrån slutsatserna och nå framgång. För att underlätta för företagen har vi på Hansen därför utvecklat olika verktyg för just mätning av effekt samt utvärdering.

När det kommer till hur viktig miljöaspekten är vad gäller resor, miljötänk kring aktiviteter och produkter svarar endast fyra procent att det är avgörande vid bokning av konferens och events. Hälften tycker att det är ganska viktigt.

 

• 63 procent föredrar konferens med övernattning framför konferens över dagen.

• 52 procent är villig att dela hotellrum med en kollega.

• 68 procent kan tänka sig konferens utan alkohol.

• 32 procent vill kunna ta ett glas eller två.

 

Undersökningen är genomförd som en webbenkät i samarbete med undersökningsföretaget Quicksearch, bland ca 200 slumpmässigt utvalda respondenter.

 

Bild: Den visar hur man under mötesformatet ”Love bombing” på en tvättlina hänger upp allt positivt som hänt i firman under det gångna året vilket skapar stolthet och firar framgång på ett tydligt sätt.