platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
hållbarhet
Meetx
har miljödiplomerat ECOC Conference 2017.
Varde ljus
Ljusevangelisten Svante Pettersson
talar på Light & Design.
events skapar möten
Halmstad
står värd för Jazzfesten 2018.
på nytt uppdrag
David Bergling
ny vd på designhotellet Nordic Light.
mässor skapar möten
Scandinavian Expo
öppnar vid Arlanda 2019/2020.
På nytt uppdrag
Joakim Lempiäinen
ny hotelldirektör på Scandic Lugnet Falun och Scandic Borlänge.
innovation skapar möten
Smart klädd
i 100 procent svenskt papper.
hotellnytt
Scandic Hotels
expanderar ytterligare i Köpenhamn.
affärer
Scan X Group
har köpt DMC Scandinavian Incentives.
events skapar möten
UEFA Europa League Finalen
generade 290 miljoner till Stockholmsregionen.
RSS
rss_icon
Länkar
Nytt destinationsbolag ska ge svenska destinationer fördubblad turism

Utländska besökare strömmar till Sverige, men upplevelser som kan konkurrera internationellt börjar ta slut menar VisitSweden, Svensk Turism och Swedavia och bildar ett gemensamt bolag för utveckling av destinationer i Sverige, på direkt efterfrågan från svensk besöksnäring. Målet är 20 nya exportmogna destinationer år 2020.

I somras presenterades en vision för svensk besöksnäring med målet att fördubbla omsättningen i svensk turism till år 2020. Den största potentialen ligger i ett ökat inflöde av utländska resenärer, men i en hård internationell konkurrens krävs ett systematiskt arbete för att skapa fler destinationer i världsklass, menar de tre. Det nystartade bolaget har som mål att coacha svenska destinationer att bli internationellt konkurrenskraftiga.

– Det är ett stort och viktigt steg att vi nu bildar destinationsutvecklings-bolaget, säger Magnus Nilsson, styrelseordförande i Svensk Turism. Den modell för utveckling som har presenterats i den nationella strategin har mött mycket stort intresse och vi har redan en lång rad destinationer som vill vara med och bli exportmogna. Efterfrågan kommer från turismen och mötesindustrin och det är många som vill att detta ska lyckas.

Verksamheten ska vara självfinansierad och drivas med utgångspunkt i VisitSwedens kunskap om internationella besökares krav. Internationella besökare vill gärna ha god tillgänglighet och ett smörgåsbord av upplevelser och boendealternativ för att destinationen ska vara intressant som resealternativ och kunna mäta sig mot andra länder.

– Det har skett en stark ökning av internationella besökare de senaste sju åren, men det räcker inte, säger VisitSwedens vd Thomas Brühl. Ska vi kunna konkurrera och leverera fortsatt tillväxt krävs fler konkurrenskraftiga destinationer, med fler försäljningspaketerade upplevelser och hotell. Här kan destinationsutvecklingsbolaget bli ett avgörande stöd.

Swedavia som under många år varit delaktiga i att utveckla svenska destinationer blir en naturlig och engagerad partner i bolaget.

– Vi äger och driver 13 flygplatser i Sverige, men ingen flygplats i världen kan locka kunder på egna meriter, säger Swedavias vd Torborg Chetkovich. Det är destinationen som är målet. Samtidigt är vi en nyckelaktör för de destinationer som vill utvecklas, så ett aktivt samarbete från båda håll är helt avgörande.

Arbetet börjar direkt med några pilotdestinationer, däribland Destination Bohuslän inom ramen för Västsvenska Turistrådets verksamhet. Fler pilotprojekt kommer att väljas ut och många spännande intresseanmälningar har redan kommit in.

– Vi är mycket positiva till den nationella strategin och dess arbetsmodell, och ser fram emot att fortsätta utveckla exportmogna produkter i Bohuslän inom ramen för ett av pilotprojekten, säger Västsvenska Turistrådets vd Gunilla Mitchell.  Mer information om Nationell strategi för svensk besöksnäring: www.strategi2020.se