platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
if you build it they will come
Lund
bygger sin kongress- och kulturanläggning.
delad kunskap
Endast en fjärdedel
har kontakt med familjen när de är ute på en affärsresa.
+16 procent
​Svenska Möten
spår bra mötesår 2018.
mötesindustrinytt
Convenes Hosted Buyer-program
når nya rekord 2018.
Mat & Möten
Karlstad CCC
startar matprogrammet ”Någonting att äta”.
sustainability
Göteborg toppar världsranking
bland hållbara och innovativa städer.
e-Tourism
Spännande världskonferens i Jönköping
belyser framtidens turism.
RSS
rss_icon
Länkar
Kan storytelling skapa destinationsutveckling?

Med finansiering från Nordic Innovation Center ska forskare från Sverige, Finland, Danmark, Norge och Island under två år driva forskningsprojektet Storytelling och destinationsutveckling, uppger Webfinanser. De ska studera hur nordiska destinationer kan få draghjälp och bygga upp sin turistnäring genom att använda historier och storytelling.

Forskningsprojektet leds av Lena Mossberg, professor i marknadsföring på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, som också var den som initierade projektet. Hon har flera års erfarenhet av forskning kring upplevelseindustrin och storytelling och är bland annat författare till boken Storytelling – marknadsföring i upplevelseindustrin. Medförfattare är konstnären Erik Nissen Johansen.

– Projektet inkluderar fem olika fall, ett i varje nordiskt land. Den svenska fallstudien är Skaldjursresan som handlar om hur några orter i norra Bohuslän kan bygga ett starkt varumärke kring skaldjur och öka turismen även under lågsäsong, säger Lena Mossberg.