platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
sustainability
Göteborg toppar världsranking
bland hållbara och innovativa städer.
e-Tourism
Spännande världskonferens i Jönköping
belyser framtidens turism.
nya kunskaper på väg
Världskongress ger nya affärer & insikter
- Adventure Travel World Summit till Sverige 2019.
mat och möten
Villa Sjötorp
återigen nominerade till Historic Hotel Gourmet Award.
EXPECT
Västerås först ut med virtuellt showroom
för att locka turister och nya företag.
Flygnytt
Emirates lanserar nya kabiner
till sin Boeing 777-flotta.
Sustainability
Internationell hållbarhetskonferens
vid Ekonomihögskolan i Lund.
200 deltagare
​Grön infrastruktur
fyller Vattendagarna i Halmstad.
Omvärldsanalys
Digitalt fokus ger 13% lyft för Danmark
på tyska mötesmarknaden.
Mat & Möten
Nya kökschefer när Park Inn by Radisson Lund
satsar på bistromeny med lokala råvaror,
RSS
rss_icon
Länkar
Brittiska regeringen skapar marknadsfond på över 100 miljoner pund

En fond för att skapa 50 000 nya jobb inom brittisk turism och stärka ekonomin är på rätt spår mot målet 100 miljoner pund.

Den brittiska turismindustrin har reagerat mycket positivt på regeringens planer att skapa en marknadsfond på över 100 miljoner pund för att öka turismen i samband med bröllopet mellan prins William och Kate Middleton, drottningens Diamantjubileum och Olympiaden i London. Kampanjen syftar till att få ytterligare en miljon turister till Storbritannien per år, att försöka få dem att spendera två miljarder pund under sin vistelse och skapa 50 000 nya jobb runt om i landet.

Företag som British Airways, DFDS, lastminute.com. P&O och Radisson Edwardian har lovat både kontanta och andra medel för att matcha den brittiska turismindustrin Visit Britains bidrag på 50 miljoner pund.

– Under 2012 är världens ögon som aldrig förr riktade mot Storbritannien. Vi har ett kungligt bröllop, Drottningens diamantjubileum, OS och de Paralympiska spelen (handikapp-OS) ger oss en möjlighet som vi aldrig får igen…att puffa för Storbritannien som en perfekt turistdestination, att skapa 50 000 nya jobb och få turisterna att spendera ytterligare två miljarder pund här är en chans som inte återkommer, sa premiärminister David Cameron vid en mottagning på Downing Street 10.

– I fjol utmanade vi de brittiska företagen att tillsammans med oss sy ihop den bästa turistmarknadskampanjen någonsin i Storbritannien – något som gör oss till ett land som måste upplevas för besökare från nya tillväxtmarknader i Asien och Latinamerika, liksom nyckelmarknader som Europa och USA. Gensvaret har varit storartat med löften om kontanter och andra medel från företag som innebär att vi är på god väg mot vårt mål.