platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
hållbarhet
Meetx
har miljödiplomerat ECOC Conference 2017.
Varde ljus
Ljusevangelisten Svante Pettersson
talar på Light & Design.
events skapar möten
Halmstad
står värd för Jazzfesten 2018.
på nytt uppdrag
David Bergling
ny vd på designhotellet Nordic Light.
mässor skapar möten
Scandinavian Expo
öppnar vid Arlanda 2019/2020.
På nytt uppdrag
Joakim Lempiäinen
ny hotelldirektör på Scandic Lugnet Falun och Scandic Borlänge.
innovation skapar möten
Smart klädd
i 100 procent svenskt papper.
hotellnytt
Scandic Hotels
expanderar ytterligare i Köpenhamn.
affärer
Scan X Group
har köpt DMC Scandinavian Incentives.
events skapar möten
UEFA Europa League Finalen
generade 290 miljoner till Stockholmsregionen.
RSS
rss_icon
Länkar
Norge satsar stort på miljön och vill göra det enklare för besökare
Norge satsar stort på miljön och vill göra det enklare för besökare att resa grönt och lättare hitta miljövänliga alternativ bland hotell. Därför lanserar Visitnorway den 7 januari 2011 en navigation på den officiella hemsidan under namnet ”Grönt resande”.

”Grönt resande” är en sökfunktion som gör det möjligt för användaren att snabbt se vilka hotell som är miljöcertifierade i Norge. Med varumärket ”Power by nature” förknippas redan Norge med natur och miljö och den nya satsningen är en del av projektet ”Bærekraftig reiseliv 2015”, som ska bidra till ökad bärkraft för den norska turismen.

– Det är inte så många andra länder som har en liknande sökfunktion när det gäller miljömärkning. Med ”Grönt resande” vill vi gärna vara ett föregångsland, säger Per-Arne Tuftin, vd för Visitnorway och hänvisar till aktuella undersökningar som visar att miljöfrågorna blir allt viktigare för personers val av resmål.

De huvudsakliga certifieringarna som finns med i ”Grönt resande” är Nordiska svanen, Stiftelsen Miljøfyrtårn, ISO 14001 och Ekoturism Norge. De miljöcertifierade företagen i sökfunktionen pryds alla med en logotyp - i form av en grästuva - på visitnorways hemsida. En symbol lätt att känna igen och ge en större kunskap kring de existerande märkningarna som används inom norsk turistnäring.

– Det är av största vikt för oss att i än högre grad lyfta fram Norge som en miljövänlig destination, betonar Per-Arne Tuftin.

Hela 60 procent av anställda inom den norska reseindustrin anser dessutom att miljöcertifieringen ger en ökad känsla av kvalitet för kunderna.

Mer information: visitnorway.com/Gront-Resande/

Foto: CH/Innovation Norway