platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
if you build it they will come
Lund
bygger sin kongress- och kulturanläggning.
delad kunskap
Endast en fjärdedel
har kontakt med familjen när de är ute på en affärsresa.
+16 procent
​Svenska Möten
spår bra mötesår 2018.
mötesindustrinytt
Convenes Hosted Buyer-program
når nya rekord 2018.
Mat & Möten
Karlstad CCC
startar matprogrammet ”Någonting att äta”.
sustainability
Göteborg toppar världsranking
bland hållbara och innovativa städer.
e-Tourism
Spännande världskonferens i Jönköping
belyser framtidens turism.
RSS
rss_icon
Länkar
Sundsvall får 6,8 miljoner av EU

Strukturfondspartnerskapethar sagt ja till att ge pengar från EU:s Regionala fond till projektet Stenstaden Visitor Centre, i Sundsvall. Därmed ökar förutsättningarna för att Stadshuset i Sundsvall bli en ev de viktigaste besökspunkterna för information om attraktioner och evenemang i Mittsverige.

Sundsvalls vackra stadshus har ett bra läge mitt i Stenstaden. Ett levande stadshus gynnar såväl stadskärna som sundsvallsbor och turismens utvecling.

Sundsvall är en relativt stor stad i Norrland och fungerar som ett av regionens nav. Stenstaden Visitor Centre kommer därför att vara viktigt för marknadsföringen av hela Mittsveriges utbud av attraktioner och evenemang.

En förstudie som genomförts på uppdrag av Länsstyrelsen och Sundvalls kommun har pekat ut Stadshuset som den självklara utgångspunkten för ett besök i regionen.

Totalt har det treåriga projektet en budget på ca 13,6 miljoner kronor och finansieras till hälften - 6,8 miljoner kr, av EU:s regionala fond och med 2,4 miljoner kronor från Länsstyrelsen. Sundsvalls kommun, som är projektägare, står för 4,4 miljoner.

 

Målet är att efter tre år ha ökat:

• antalet besök i Mittsverige med 5 procent

• antalet årsarbeten inom besöksnäringen med 60 personer

• omsättningen inom besöksnäringen med 50 miljoner kronor

samt att ha etablerat Stenstaden, Sundsvall och Mittsverige som nationellt turistmål.