platsannonser
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
hållbarhet
Meetx
har miljödiplomerat ECOC Conference 2017.
Varde ljus
Ljusevangelisten Svante Pettersson
talar på Light & Design.
events skapar möten
Halmstad
står värd för Jazzfesten 2018.
på nytt uppdrag
David Bergling
ny vd på designhotellet Nordic Light.
mässor skapar möten
Scandinavian Expo
öppnar vid Arlanda 2019/2020.
På nytt uppdrag
Joakim Lempiäinen
ny hotelldirektör på Scandic Lugnet Falun och Scandic Borlänge.
innovation skapar möten
Smart klädd
i 100 procent svenskt papper.
hotellnytt
Scandic Hotels
expanderar ytterligare i Köpenhamn.
affärer
Scan X Group
har köpt DMC Scandinavian Incentives.
events skapar möten
UEFA Europa League Finalen
generade 290 miljoner till Stockholmsregionen.
RSS
rss_icon
Länkar
Gävle Convention Bureau - från 0 till 32 miljoner på åtta månader

För åtta månader sedan inleddes arbetet med att etablera Gävle/Sandviken på den nationella och internationella mötesindustrimarknaden i och med att Gävle Convention Bureau startades och Elisabeth Hugg började arbeta som dess projektledare.

– Fem klara större möten och ytterligare några mindre genererar under de kommande åren över 9 000 mötesdygn i Gävle till ett värde av motsvarande 32 miljoner kronor. Med tanke på att de riktigt stora mötena tar flera år att påverka så är detta resultat anmärkningsvärt positivt, säger Bea Svedberg, ordförande för Gävle Convention Bureau.

– Att Elisabeth dessutom berättat om att vi, tillsammans med flera engagerade lokala ambassadörer, just nu deltar i slutdiskussioner om ytterligare åtta möten till ett värde av cirka 23 miljoner kronor bådar gott för Gävle som mötesstad i framtiden, säger Bea Svedberg.

– Vårt mål är att vi inom tre år ska kunna uppnå minst 75 miljoner kronor i ökad årlig omsättning inom mötesindustrin i Gävle/Sandviken. På vår partnerträff den 27 maj kunde vi konstatera att vi redan nu, efter bara åtta månaders arbete, lyckats över förväntan, säger Elisabeth Hugg, projektledare för Gävle Convention Bureau.

– Då jag började mitt arbete hade vi redan antagit en affärsplan och mötesindustrins företag i och omkring Gävle var därmed insatta i vilket arbete som väntar oss de närmaste åren, säger Elisabeth Hugg.

– Men vi började i princip med ett tomt bokningsbord och vi har sedan dess systematiskt börjat kartlägga vilka lokala ambassadörer som är aktiva i olika nätverk. Då vi fått kontakt med Gävle och Sandvikenbor som är medlemmar i nationella och internationella nätverk har vi bland annat berättat om hur mycket hjälp de kan få före, under och efter mötet av Gävle Convention Bureau och alla andra aktörer inom vår mötesindustri.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gävle Convention Bureaus uppgift är att hjälpa Gävle och Sandvikenbor som vill locka ett möte till sin stad genom att stötta dem med allt praktiskt arbete i form av bland annat visningsresor, produktion av skriftliga anbud, preliminärbokningar av lokaler, boende och sociala aktiviteter och en massa andra detaljer som kan vara besvärliga att ta tag i om man inte är van vid att hantera detta. Då mötet väl bestämt sig för att komma hit tar proffs på genomförandet över och Gävle Convention Bureau kan arbeta vidare med att hjälpa fler möten att välja oss som framtida mötesplats.

 

Bild: Konserthuset i Gävle.