platsannonser
Projektledare
till Scanworld Conference & Events.
Akademikonferens
söker Projektkoordinator till kontoret i Solna.
nyheter
Grönaste staden
Bygget av Växjös nya stads- och stationshus
beräknas starta april 2018.
nordiska smaker
Finnair inleder samarbete med
Tommy Myllymäki.
Långtidshotell
Forenom
blir Airbnbs största partner inom affärsresor i Norden.
if you build it they will come
Lund
bygger sin kongress- och kulturanläggning.
delad kunskap
Endast en fjärdedel
har kontakt med familjen när de är ute på en affärsresa.
+16 procent
​Svenska Möten
spår bra mötesår 2018.
mötesindustrinytt
Convenes Hosted Buyer-program
når nya rekord 2018.
Mat & Möten
Karlstad CCC
startar matprogrammet ”Någonting att äta”.
sustainability
Göteborg toppar världsranking
bland hållbara och innovativa städer.
e-Tourism
Spännande världskonferens i Jönköping
belyser framtidens turism.
RSS
rss_icon
Länkar

Warning: getimagesize(images/images_news/matlagning_på_ysbxx.jpg): failed to open stream: Filen eller katalogen finns inte in /home/u/u0480172/meetingsinternational.se/www/news.php on line 58
Ystad Saltsjöbad i stark medvind
Sedan ägarbytet i maj 2007 har den positiva utvecklingen gott fort på Ystad Saltsjöbad/YSB. Ett nytt utvecklingskoncept med inriktning på en betydligt högre servicenivå och mer genomtänkt design i hela inredningen, placerar hotellet allt högre på listan över intressanta resmål inte bara i regionen och Sverige, utan har också öppnat dörrarna till Danmark som nu svarar för tio procent av omsättningen. Omsättningen har sedan övertagandet ökat med nära 80 procent.

I fjol vann Ystad Saltsjöbad/YSB både tillväxtpriset och utsågs till bästa företag i regionen. Den unga ägargruppen har en offensiv vision när det gäller att ta marknadsandelar samt att vinna gästernas hjärtan. Den danska marknaden bearbetas som en del av hemmamarknaden genom satsningar på media, mässor och med nya säljare. Gästernas omdömen har blivit så positiva att man redan kan prata om att det blir allt fler ambassadörer för hotellet. Det fantastiska läget på stranden och Österlens mat- och kulturtraditioner är starka säljargument som tillsammans med ett ungt internationellt företagande tar YSB allt högre på bokningsföretagens listor. YSB är också medlemmar i flera internationella nätverk i mötesindustrin som MPI (Meeting Professionals International med 25 000 medlemmar i hela världen) och SITE (Society of Incentive Travel Executives), nätverk där man som företag också är professionellt aktiv.

 

Matlagning för företag och privatgäster

Nu tar YSB ytterligare ett steg in i den gastronomiska världen med en stor satsning på matlagningskurser för företag och privata gäster. En köksstudio har skapats tänkt för grupper på upp till 30 personer där gästerna tillsammans med hotellets välmeriterade kockar får laga sin egen middag efter att först ha besökt leverantörer som exempelvis Raskarums kyckling och Vilhelmdals gårdsmejeri och flera andra lokala matproducenter. I matlagningsstudion finns väl tilltagna ytor för alla nivåer av lärlingar att öka sina kunskaper. Två nya vinrum förstärker matstudion som dessutom har utsikt över terrassen, havet och horisonten.

 

Boat House

Knappt 50 meter ifrån hotellet ligger en avskild, fristående byggnad med öppen brasa och bastu. Här kan grupper upp till 16 personer mötas och ha egen kock. Tanken är att ledningsgrupper och mindre sällskap ska kunna skräddarsy sin heldag här och bara tio meter från stranden. Inredningen är i Newportanda med rustika inslag av skinnsoffor och skiffergolv.

 

Blackpool

Två nya utomhuspooler invigs i mitten av februari. De har stora trädäck att sitta och sola på samt havsutsikt året runt. Poolerna håller cirka 38 graders värme, är så kallade infinity-pooler och ligger i direkt anslutning till spa-avdelningen.

 

Foto: Några av de första deltagarna i Matrundan, vars matlagningsdel genomförs i den nya matstudion på YSB. Här i stark koncentration lyssnande på köksmästaren Joakim Vollmer.